Checklist: Producten invoeren in uw webshop

Wanneer uw webwinkel is gerealiseerd, kunt u de producten invoeren. Hierbij spelen een aantal elementen een belangrijke rol, hieronder volgen een aantal tips.

Homepagina

Een statische pagina is niet alleen onaantrekkelijk, omdat de informatie achterhaald lijkt, ook is uw website slechter vindbaar. Door de informatie geregeld te verfrissen, door bijvoorbeeld op uw home pagina elke week een product uit te lichten, is uw home pagina beter vindbaar en oogt het aantrekkelijker. Bezoekers vertrouwen eerder uw website en u laat zien dat u zich actief bezig houdt met uw product.

Structuur

Er moet een logische productindeling zijn voor de webshop. Hiervoor maakt u eerst een sitemap, de plattegrond van de webshop. Dit geeft ook aan hoe de bezoeker kan navigeren door de webshop. Verdeel uw producten in een aantal hoofdcategorieën . Wanneer de bezoeker een categorie heeft gekozen moet hij/zij kunnen selecteren op bijvoorbeeld: prijs, nieuw of populair.

Presentatie

Bij het presenteren van uw product in een webshop, moet u duidelijk en bondig zijn. Bij een kledingstuk wil de klant puntsgewijs het volgende weten: kleur, afmetingen, prijs of beschikbaarheid. Daarnaast is een kwalitatief goede foto van belang.

Linken

U kunt verwijzen naar gerelateerde producten binnen uw webshop, die te maken hebben met het product wat de bezoeker aan het bekijken is. Wat ook goed helpt is een ‘andere klanten kochten ook deze producten’ link.

Informatie

Informatie over de extra kosten, zoals BTW en verzendkosten moeten makkelijk te vinden zijn op de website. Net zoals in de fysieke winkel zijn de prijzen inclusief BTW, consumenten willen niet voor verrassingen staan. Daarnaast kunt u in het winkelwagentje van de webshop vermelden hoeveel de klant waar aan kwijt is.

Bestelprocedure

Zorg ervoor dat de bestelprocedure helder is voor de klant. Wanneer het niet duidelijk is dat de klant iets besteld heeft kan hij/zij de koop ontbinden.

Wettelijk verplicht

Zorg dus dat de volgende gegevens duidelijk zichtbaar op uw website is gepresenteerd, anders kan de klant de koop ontbinden:
- Naam onderneming
- Adres onderneming
- Telefoonnummer (en faxnummer)
- E-mailadres
- Registratienummer Kamer van Koophandel
- BTW-identificatienummer
- Belangrijkste kenmerken van het product: vermeld op een duidelijke en begrijpelijke wijze de belangrijke gegevens (bijvoorbeeld typenummer van het product, kleur)
- Prijs van het product inclusief alle belastingen
- Kosten van aflevering
- Wijze van betaling, aflevering of uitvoering
- Termijn voor aanvaarding aanbod
- De verschillende technische stappen tot het sluiten van de overeenkomst met herstelmogelijkheden om ongewilde handelingen ongedaan te maken
- De algemene voorwaarden
- Bedenktijd

Meer weten over webshops?

Bron: www.ondernemersinbusiness.nl