De zes W’s van internet marketing

In de late 90-er jaren was er een ware internet gekte. In 1996 werd in Amerika $301 miljoen gespendeerd aan online marketing tegenover $0,- in 1994. In 1997 werd er $1 biljoen gespendeerd aan online marketing. Sinds het onstaan van het internet zijn er nieuwe regels en bedrijfsmodellen onstaan. Er is meer transparantie, kosten efficiency, consumentenkracht, veranderende samenwerkingen en partnerschapkeuze. De manier waarop bedrijven communiceren wordt steeds meer beïnvloed door de toenemende diversiteit van het internet. Het internet heeft invloed op de traditionele methodes van bedrijven.

“The internet is a tidal wave. It will wash over nearly all industries drowning those who don’t learn to swim in it’s waves.” – Bill Gates CEO Microsoft.

Wie

Hieronder volgen een aantal belangrijke vragen wanneer E-commerce wordt overwogen:

  1. Hoe belangrijk is de branding op het internet in vergelijking tot de fysieke wereld?
  2. Welke rol kan het internet spelen bij nieuwe productontwikkeling?
  3. Hoe makkelijk leent het internet zich om niet-homogene producten te verkopen?
  4. Welke invloed heeft internettechnologie op het prijzen van producten en de invloed op strategieën zowel online als offline?
  5. Is de toeleveringsketen efficiënter geworden door het gebruik van internet?
  6. Is het klantperspectief veranderd door het internet tegenover de levering?
  7. Heeft het internet enkele toeleveranciers geëlimineerd?
  8. Hoe hebben de nieuwe kanalen het aankoopgedrag beïnvloed?
  9. Hoeveel van ons budget moeten we spenderen aan online marketing?
  10. Wat is de meest belangrijke tool bij internetcommunicatie?
  11. Wat voor een toegevoegde waarde hebben traditionele communicatiemiddelen naast het internet?

Wat

We weten inmiddels een stukje geschiedenis van het ontstaan van online marketing, maar wat is het eigenlijk? Hoe is online marketing te definiëren?

Hieronder volgen vijf definities die de ontwikkeling van de internet gedreven economie omvatten.

  1. E-commerce
  2. E-business
  3. E-marketing
  4. M-commerce
  5. M-marketing

E-commerce

Wordt meestal erkend als de uitwisseling van koopwaar, op grote schaal, tussen landen en individuele. Door middel van standaardisatie van de technologie, zijn computers in staat met elkaar te communiceren. Hierdoor wordt de informatiewisseling versnelt en verminderen transactiekosten. Natuurlijk gebruikt niet elk bedrijf een website voor online transacties, dit is afhankelijk van het product dat men verkoopt.

E-business

Een toepassing voor informatietechnologie voor het interne bedrijfsproces, maar ook tijdens commerciele activiteiten.

E-marketing

Het gebruik van  internet en verbonden digitale informatie en communicatietechnologie om marketingdoelen te bereiken.

M-commerce

Het kopen en verkopen van producten en diensten met behulp van draadloze apparaten, zoals een mobiel of PDA’s.

M-marketing

De mobiele telefoon is veranderd in een multifunctioneel apparaat (telefoon, sms, video, games en MP3). De visie van een coherente relatie tussen klant en bedrijf lijkt hierbij steeds meer op de realiteit.

Waar

De plaats van het world wild web laat niets te gissen over. Waar we wel naar kunnen kijken zijn de voor en nadelen van online marketing.

Voordelen van het internet:

  1. Het internet kan de geografische dekking van een organisatie laten groeien.
  2. Nieuwe klanten kunnen benaderd worden.
  3. Lage kosten, makkelijker om met klanten in contact te komen.
  4. Een website is 24 uur per dag ‘open’ voor verkoop en service.
  5. Internet is een snel medium.
  6. Communicatie kan aangepast worden op basis van de verzamelde gegevens van klanten.
  7. Een effective manier om een dialoog te creëren in plaats van eenrichtingsverkeer.
  8. Het internet kan gebruikt worden voor speciale (tijdelijke of real-time) acties.
  9. Het is makkelijker dan bij traditionele marketing om te kijken of de gestelde doelen worden behaald, door monitoring.
  10. Nieuwe partnermogelijkheden door het bereik van internet.
  11. Besparing in kosten en levering.
  12. Online marketing onderzoek; real-time data en een continue stroom van data.
  13. Het internet kan als testkanaal gebruikt worden voor nieuwe producten.

 

Er zijn ook problemen met het internet voor marketing, wanneer deze begrepen worden kan een bedrijf hiermee omgaan..

  1. Verzet tegen verandering, voornamelijk oudere mensen.
  2. Openbare bezwaren tegen privacyschending of SPAM.
  3. Veiligheidtwijfels over fraude, hackers en netwerkveiligheid.
  4. Geen vertrouwen met virtuele handelaren.
  5. Er is geen fysieke communicatie.
  6. Gelimiteerde toegang tot internet voor mensen die afgelegen wonen of een laag inkomen hebben.
  7. Sociale impact, zoals online gokken, waardoor mensen veel geld verliezen.
  8. Minder mogelijkheden wat betreft klantservice.
  9. Technologiegat tussen leveranciers en kopers.
  10. De ervaring is minder als men online winkelt dan in een winkel, er is geen contact met de verkoper, de klant kan de sfeer niet ‘proeven’.
De uitleg dat hoort bij de overige drie W’s volgen.
Bron: Online Marketing, a customer led approach door Richard Gay, Alan Charlesworth en Rita Esen.