Google, Microsoft en Yahoo brengen samen structuur in zoeken

Google heeft de handen ineengeslagen met zijn concurrenten Microsoft en Yahoo om een lastig probleem op te lossen: het ontsluiten, indexeren en presenteren van gestructureerde gegevens.

Zoekmachines hebben problemen met de verwerking van gestructureerde gegevens op websites. Die gegevens worden veelal uit databases gepubliceerd. Bij de vertaling naar HTML verliezen ze hun format, en zijn daardoor moeilijk interpreteerbaar voor de zoekmachine. Dat heeft gevolgen voor de vindbaarheid, maar ook voor de presentatie van de resultaten van zoekopdrachten.

‘Rich Snippets’
Google had zelf al enige tijd de zogeheten ‘rich snippets’ in de aanbieding voor een beperkt aantal categorieën. Voor webbouwers is echter vooral van belang dat ze met maar één markup-systematiek te maken hebben, in plaats van een markuptaal voor elke zoekmachine met voldoende volgers. Daarnaast is van belang dat er markups zijn voor hun specifieke behoefte.

Markuptypes
In beide is nu voorzien door het schema.org-initiatief. Dat biedt meer dan 100 nieuwe markuptypes voor gestructureerde data die herkend worden door Google, Bing en Yahoo Search. Google heeft een toelichting gepubliceerd op zijn Webmaster Central Blog. De markups zelf zijn te vinden op de site Schema.org.
Voor de HTML-tags hebben de zoekmachinebedrijven microdata als standaard gekozen. Er zijn twee andere standaarden voor in omloop: microformats en RDF a. Google blijft die ondersteunen, zodat webmasters niet vierklauwens hun website hoeven aan te passen. Google raadt wel af om de standaarden op één webpagina door elkaar heen te gebruiken; daardoor kunnen zijn parsers van slag raken, aldus Google.

Bron: www.automatiseringsgids.nl