10 basiselementen die niet mogen ontbreken op je website.

10 basiselementen die niet mogen ontbreken op je website

Je website gebruik je natuurlijk om de bezoeker direct een goed beeld te geven van wie jij bent, wat je doet en hoe je dat doet. Hier kun je alle kanten mee op. Met name door gebruik van kleuren, vormen, lettertypes en goede content kun je opvallen. Wel zijn er een aantal items die niet mogen ontbreken op je website. Deze lichten we hieronder voor je uit.

1.    Logo

Vooral het logo is belangrijk. Door de jaren heen zijn we er gewend aan geraakt dat een logo linksboven staat. Staat je logo bijvoorbeeld rechtsboven, dan creëer je direct verwarring bij de bezoeker en dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen.

2.    Zoekbalk

Je kunt kiezen voor een grote zoekbalk wanneer dit erg belangrijk is voor je bezoeker, bijvoorbeeld wanneer je een enorm assortiment hebt. Een andere optie is om een icoontje te gebruiken, waarvan het vergrootglas over het algemeen bij iedereen bekend is.

3.    Opvallende call-to-action

Wat het doel van jouw website ook is, uiteindelijk wil je je bezoeker natuurlijk in een bepaalde richting sturen. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, als je er maar voor zorgt dat de call-to-action button of link goed opvalt en makkelijk bereikbaar is. Als je een erg informatieve website hebt, kun je ook voor 2 buttons kiezen, één voor bezoekers in de oriënterende fase (‘Lees hier meer’) en één voor de bezoeker die precies weet wat hij of zij zoekt (‘Vraag offerte aan’).

4.    USP’s

Wat zijn de voordelen voor een potentiële klant wanneer ze jouw producten en/of diensten afnemen? Waarom moeten ze voor jou kiezen? Dit zijn belangrijke voordelen die je moet vermelden, het liefst prominent in de header. Denk bijvoorbeeld aan een snelle levering, het bieden van maatwerk of het feit dat je jarenlange ervaring hebt in het vak.

5.   Contactgegevens

Het is belangrijk om het opnemen van contact zo gemakkelijk mogelijk te maken voor je bezoeker. In veel websites zie je bijvoorbeeld ook al direct een telefoonnummer in de header staan. Is het voor jou minder relevant om gebeld te worden? Zorg er dan in ieder geval voor dat de contactgegevens onderaan de website, in de footer, terugkomen. Los van het feit dat bezoekers snel contact opnemen, wekt het tonen van je gegevens ook vertrouwen.

6.    Witruimte

Geef alle elementen op je website voldoende ruimte. Denk hierbij vooral aan witruimte rondom titels, tekstblokken en afbeeldingen. Dit maakt je website over het algemeen beter leesbaar en voorkomt een rommelig uiterlijk.

7.    Social sharing

Maak je actief gebruik van één of meerdere socialmediakanalen? Toon dan zeker ook social media icoontjes op je website zodat bezoekers je kunnen volgen. Dit geeft ook aan dat je website actueel is en je zelf actief bezig bent met je bedrijf.

8.    Sitemap

Bij de meeste sites komt de sitemap terug in de footer, en dat is prima. De sitemap hoeft niet prominent in beeld te zijn, maar is wel erg belangrijk. De sitemap bevat namelijk alle links naar de content op je pagina waardoor zoekmachines alle pagina’s op je website kunnen vinden en lezen (indexeren). Dit zorgt dan ook voor meer bezoekers op je website!

9.    Beoordelingen

Beschik je over beoordelingen/referenties? Plaats deze dan zeker op je website. Niet alleen geeft positieve feedback nieuwe klanten een goede indruk, ook is uit onderzoek gebleken dat reviews een enorm grote invloed hebben op de uiteindelijke aankoopbeslissing. Ze worden dus echt wel gelezen!

10. Privacyverklaring

Als laatste een punt waar je misschien niet op zit te wachten, maar wel belangrijk: je privacyverklaring. Het is voor websites niet alleen verplicht om een privacyverklaring te plaatsen, sinds 25 mei 2018 is de nieuwe AVG van kracht. Dit betekent dat je je huidige privacyverklaring opnieuw onder de loep moet nemen. Heb je hier hulp bij nodig? Wij zorgen ervoor dat je website AVG-proof is. Vraag vrijblijvend een offerte aan.

Afbeelding Kristie Wanders

Kristie Wanders

Als online marketeer en projectmanager ben ik van alle markten thuis. Voor de meest technische vragen moet je niet bij mij zijn, maar verder kan ik je bijna altijd verder helpen met je website of marketingproject!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *