6 tips hoe je aan nieuwe bezoekers op je website komt.

6 tips hoe je aan nieuwe bezoekers op je website komt

Nieuwe bezoekers zijn belangrijk, want dit kunnen potentiële klanten zijn voor je bedrijf. Veel bedrijven hebben al een website. Dat geldt vast ook voor jou. Maar de vervolgstap is om te zorgen dat er nieuwe bezoekers komen. En dat kun je op een aantal manieren doen. We hebben 6 tips voor je verzameld waar je zelf mee aan de slag kunt – of kunt uitbesteden als je er geen tijd voor hebt – om te zorgen dat je meer bezoekers naar je website verleidt.

Tip 1: interessante content plaatsen (blogs)

Door interessante content (bijvoorbeeld teksten) op je website te plaatsen, zien je bezoekers dat je genoeg kennis hebt om mee in zee te gaan. En daarnaast heeft het schrijven van blogs nog veel meer voordelen:

  • Je kunt laten zien welke kennis je in huis hebt
  • Je kunt je bezoekers helpen door ze te informeren over specifieke dingen, bijvoorbeeld handleidingen voor je product of uitleg van specifieke begrippen
  • Je kunt je blogs delen op je socialmediakanalen
  • Je blogs kunnen door andere mensen gedeeld worden
  • Je blog kan als inspiratie gebruikt worden door andere bloggers
  • Als je een vraag beantwoord in je blog kunnen mensen via Google (omdat je hoog in Google komt te staan met dat blog) op je website terecht komen
  • Je hebt de ruimte om nieuws te posten dat interessant is voor je beoogde doelgroep
  • Je kunt verbinding creëren met je bezoekers door persoonlijke zaken te posten zoals een interview met een van je medewerkers of collega’s
  • Je kunt de aandacht vestigen op een specifiek onderdeel binnen je bedrijf, bijvoorbeeld als je een seizoens- of tijdsgebonden product hebt

Tip 2: jezelf uiten op social media

Social media is de overkoepelende naam voor alle kanalen waarmee je sociale interactie hebt met anderen. Welk kanaal voor jou het belangrijkst is, is afhankelijk van de product of de dienst die je aanbiedt. Je kunt je voorstellen dat persoonlijke dingen goed passen op Facebook. Maar dat zakelijke dingen zoals vacatures ook uitermate gepast zijn op LinkedIn. Maar wat deel je op social media? Ook dat is afhankelijk van je doelgroep. Het is belangrijk om vooraf te bedenken wat je doelgroep wil weten, op welke kanalen ze zich bevinden en waar je ze echt mee helpt. Voorbeelden van zaken die je op social media kunt plaatsen:

  • Blogartikelen die op je website staan (genereer je direct verkeer naar je website)
  • Pagina’s die op je website staan, wanneer je bijvoorbeeld iets interessants over een bepaald product of dienst te vertellen hebt
  • Referenties van andere klanten, leuke complimenten die je hebt gekregen
  • Verhalen van je klanten of mensen die relevant zijn voor je doelgroep
  • Nieuwsartikelen die met je branche te maken hebben of wellicht direct van je eigen website afkomen
  • Foto’s die te maken hebben met je onderneming
  • Inspiratiefoto’s voor bijvoorbeeld webshops die producten aanbieden
  • Quotes die te maken hebben met je branche
  • Vacatures voor je onderneming

Je kunt het zo gek niet bedenken: zolang het relevant is kun je het op social media gebruiken. Wat wij zelf wel altijd in ons achterhoofd houden: hoe helpen we jou hiermee? Want uiteindelijk draait het natuurlijk om hoe jij je (nieuwe) klant verder kunt helpen.

Tip 3: bericht in de krant

Een wat ouder medium – maar nog steeds gebruikt – is de krant. Vooral als je regionaal werkt kan een advertentie of bericht in de krant zijn vruchten afwerpen. Echter hebben krantenartikelen wel een aantal nadelen: ze zijn duur vergeleken met online adverteren, je richt je niet op een specifieke doelgroep (dat kan online wel, bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en interesse), je kunt niet meten of mensen via de krant naar je website zijn gekomen (dus de data die je verzameld is niet relevant). Daar is wel een alternatief voor te bedenken, door ze bijvoorbeeld naar een specifieke pagina te sturen. In ieder geval is het adverteren in een krant in verhouding een stuk duurder dan online adverteren, hou daar rekening mee.

Tip 4: een hoge positie in de zoekresultaten van Google

Bijna alle Nederlanders gebruiken Google als zoekmachine (meer dan 90%) wanneer ze op zoek zijn naar een dienst, product of bedrijf. Daarom is het belangrijk dat je website hoog in Google staat, want 35-40% klikt op de bovenste die in Google staat. En daar kom je niet zomaar te staan. Google beoordeelt websites op meer dan 200 factoren. Wanneer je op zo veel mogelijk van die factoren hoog scoort, kom je steeds hoger in de zoekresultaten te staan. Een traject waar je een relatief lange adem voor nodig hebt, maar als je er eenmaal staat kan je bedrijf daar ontzettend van groeien. Voordat we met dit traject starten, kijken we hoe vaak er maandelijks op je product of dienst wordt gezocht. Zo kunnen we snel zien of het zin heeft om met je posities in Google aan de slag te gaan. Maar geheimpje: het is absoluut nuttig voor elk bedrijf. Benieuwd wat zoekmachine optimalisatie voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan eens vrijblijvend contact op, we zoeken het graag voor je uit! Daarna kun je kijken of je het werk uit wilt besteden of desnoods zelf wilt doen als je veel tijd over hebt.

Tip 5: adverteren in de zoekresultaten van Google

Naast het goed gevonden in Google is er nog een andere manier om snel bezoekers naar je website te trekken. De zoekresultaten van Google bestaan uit twee delen: organische zoekresultaten en advertenties. Die moet je qua werking compleet los van elkaar zien. Bij adverteren in Google stel je namelijk alleen in bij welke zoekwoorden je advertenties getoond moeten worden en hoeveel kosten je per klik betaalt (dus niet per vertoning, dat houdt het interessant). Zo kan het zijn dat je twee dezelfde websites ziet wanneer je zoekt in Google: in de organische zoekresultaten en bij de advertenties. Het voordeel van adverteren is dat de kosten per klik een belangrijke rol spelen. En daarom kun je ook heel veel sneller hoog in Google komen te staan. Adverteren in Google is bijvoorbeeld een goede manier om de tijd die het kost om hoog in de organische zoekresultaten te staan te overlappen. Maar vaak werkt adverteren zo goed dat men de advertenties altijd aan laat staan. Tevens een groot voordeel van adverteren: je ziet exact hoe veel de kosten per lead zijn.

Stel: je kosten per lead zijn 25 euro en per lead verdien je 200 euro terug. Dan heeft je advertentiecampagne voldoende rendement om er nog meer geld in te stoppen om zo je onderneming te laten groeien 🙂

Adverteren in Google is een van de diensten die wij voor je uit handen nemen. Samen maken we een concreet plan, kijken we wat de kosten per lead mogen zijn en zorgen we dat de kosten per lead steeds lager worden door de campagnes frequent te optimaliseren. Je krijgt overal inzicht in, dus geen rare addertjes onder het gras.

Tip 6: externe bloggers

Externe bloggers zijn mensen die hun eigen website hebben waar ze blogs op plaatsen, maar bijvoorbeeld ook een blog over jouw product of dienst. In de volksmond worden deze bloggers influencers genoemd. Ze hebben vaak ontzettend veel volgers en voor een relatief klein bedrag brengen ze jouw product of dienst onder de aandacht bij al die volgers. Je kunt bloggers vaak uitzoeken op branche zodat jouw promotieartikel bij de juiste doelgroep terecht komt.

Conclusie

Al met al kun je dus een hoop doen om meer bezoekers naar je website te krijgen en meer naamsbekendheid en klanten te genereren. Wanneer je veel tijd over hebt is dit iets waar je zelf mee aan de slag kunt. Maar als je het liever uitbesteed kan dat natuurlijk ook. Samen eens brainstormen over de mogelijkheden? Geef ons een seintje!

Afbeelding Kim Stein

Kim Stein

Met ruim 10 jaar ervaring in het vakgebied ben ik een echte online marketeer, in hart en nieren! Samen met m'n team zorg ik voor het beste resultaat bij onze klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *