Wat heb ik aan een speciaal domein?.

Wat heb ik aan een speciaal domein?

Geplaatst op: 16 oktober 2017 Categorie: Marketing

Je hebt het vast wel eens langs zien komen: een website die niet eindigt met het traditionele .nl, .com of .net maar met een speciaal domein als .amsterdam of .marketing. Dit klinkt natuurlijk hartstikke leuk, maar levert het dit ook wat op in de resultaten van Google?

SEO-technisch levert het je niks op. Als je bedrijf Moshpit heet en je besluit over te gaan op moshp.it registreer je je website op een Italiaans domein (.it). Als je je vooral focust op Nederlandse bezoekers zal deze stap je SEO-technisch dus niet veel goeds doen omdat de zoekmachines zien dat je website niet meer op een Nederlands domein staat maar een Italiaanse.

Maak je echter geen zorgen als je een website hebt met een niet-Nederlandse domein als .com, .net of .org. Deze domeinen zijn generiek en niet specifiek op één land gericht. Het gebruik van speciale locatiegerichte extenties als .amsterdam of .arnhem zullen je waarde niet aanpassen. De zoekmachines zien ook deze domeinen als generiek.

Uitzonderingen

Er zijn echter wel een aantal uitzonderingen. Domeinnamen als .dj (officieel toebehorend aan Djibouti) en .fm (Micronesië) zullen je posities in Nederland niet aanpassen ondanks het gebruik van buitenlandse domeinen.

Wat betekent dit voor jou?

Als je van plan bent internationaal uit te breiden raden wij je aan altijd je domeinnaam te laten registreren op een nieuw domein. Denk bij Duitsland aan jouwbedrijf.de en bij België aan jouwbedrijf.be. Als je een nieuw domein bij ons wilt registreren (ook generiek) is dat natuurlijk altijd mogelijk. Neem contact met ons op en we vertellen je graag wat je mogelijkheden zijn!