Belangrijke tips over conversieoptimalisatie.

Belangrijke tips over conversieoptimalisatie

Het lullige aan conversieoptimalisatie is dat wat voor de ene website heel goed werkt, voor de ander absoluut het tegenovergestelde kan doen. Ik zal jullie even meenemen daar de begintijd van mijn carrière als online marketeer.

Conversieoptimalisatie omvat verschillende activiteiten die je doet om de verhouding van bezoekers die een bepaalde actie uitvoert (bijvoorbeeld een offerte aanvragen, aankoop doen in een webshop, etc.) te kunnen verbeteren. Het uitvoeren van actie = conversie. 

Black hat SEO zorgde vroeger voor topresultaten

Toen ik met online marketing begon was het HET tijdperk dat je met black hat SEO een hele hoop doelen in no-time kon bereiken. Bijna niemand wist namelijk nog wat SEO was – hartstikke ideaal, zo weinig concurrentie – en door de meta keywords vol te stoppen met relevante zoekwoorden kwam je, vooral als je ook nog aan regionale dienstverlening deed, vrij snel bovenaan in Google. Deze bedrijven ontpopten zich tot heuse koplopers van de concurrentie in hun branche. Hoe kon het ineens zo goed gaan met een bedrijf? Een van de antwoorden was: ze hadden een website en ze hadden gehoord van SEO.

Dat werkt tegenwoordig niet meer, alles draait om autoriteit

Dat kun je je tegenwoordig al bijna niet meer voorstellen, want elk bedrijf heeft inmiddels een website. Dat geldt niet meer alleen voor de grote multinationals en de regionale MKB’ers, maar ook de ZZP’ers zijn online voorzien van een visitekaartje die ze – als ze het goed hebben gedaan – ook nog voorziet van nieuwe klanten. Leuk voor alle bedrijven, maar de consument ziet door de bomen het bos niet meer. Dus de consument kijkt niet meer alleen of het bedrijf een website heeft, maar er wordt ook gekeken naar de inhoud. Naar de persoon of het bedrijf die achter de website zit. Naar reviews. Online is niet meer alleen de website bepalend, maar alle factoren die er als een spinnenweb omheen hangen. Hoe vaak check jij of een bedrijf een Facebookpagina heeft? Of reviews in Google? Daar maak ik me in ieder geval schuldig aan.

En ook Google blijft zich ontwikkelen

Google moet zich zelfs blijven ontwikkelen. Want als er meer websites in de zoekresultaten naar voren komen, is het de taak aan Google om te zorgen dat nog steeds de meest relevante zoekresultaten online staan. Dus er worden steeds meer factoren bepalend voor die top ranking, omdat Google anders geen goed onderscheid kan maken in wat kwalitatief is en wat niet. Waar voorheen het toevoegen van een zoekwoord aan je website voldoende kon zijn, moet je nu naar grotere middelen grijpen om jouw website belangrijk te maken in de ogen van Google. En daarmee direct in je ogen van de bezoeker. Want dat is het uitgangspunt van Google: het beste en meest kwalitatieve resultaat tonen aan de zoeker.

Maar die fase ben jij voorbij

Je begrijpt: je website is niet meer bepalend. Maar als je dan eenmaal hebt gezorgd dat je die ene bezoeker naar je website hebt gekregen? Dan is het belangrijk dat je zorgt dat ze de volgende drempel nemen: met jou in contact komen. Want dan heb je er pas echt wat aan. Google Analytics gaat je namelijk echt niet vertellen wie die ene bezoeker is die 10 minuten geïnteresseerd door je website heeft gebladerd maar vergeten is om je een belletje te doen. En daar komt conversieoptimalisatie om de hoek kijken.

Conversieoptimalisatie is belangrijk!

Conversieoptimalisatie is het optimaliseren van je website zodat je bezoeker over gaat tot conversie. Het klikt vrij simpel. En dat is het niet. Maar het is goed te doen met de juiste tools 😉 En je hoeft echt geen honderden euro’s neer te leggen om met conversieoptimalisatie te beginnen. Je kunt al met een paar simpele aanpassingen beginnen die zorgen dat je bezoeker sneller geholpen wordt en daardoor eerder dan nu met je in contact komt.

Tip 1: Contactgegevens

Staan er contactgegevens op je website? Zonder contactgegevens kun je een spookbedrijf zijn en dat is natuurlijk niet betrouwbaar. Zeker niet online. En vooral niet na al het nieuws van de afgelopen tijd over spookwebshops, oplichtingspraktijken online en andere malafide internetmisbruikers.

Tip 2: Wat heb je zoal gedaan?

Staan er projecten op je website? Want als je bezoeker niet kan zien dat je ervaring hebt in het vak kun jij toevallig net de beginner zijn waar zij niet naar op zoek zijn. Laat zien wat je allemaal hebt gedaan, wat het resultaat is geweest en hoe jij anderen zou kunnen helpen. En als een van je projecten iets minder ging is het ook niet erg om daarover te schrijven. Dat is menselijk. En menselijkheid wordt online des te meer gewaardeerd J

Tip 3: Voor wie wil en kun jij werken?

Staat er duidelijk wat jij voor je bezoeker kunt doen? Want als ze niet weten dat jij de juiste persoon of het juiste bedrijf bent, wordt het ook een flinke drempel om contact op te nemen. Welke diensten bied je? Bij welke problemen en situaties kun jij je bezoeker helpen? Vergeet ook niet om aan te geven in welke regio je werkt. Een hovenier uit Den Bosch wil in de meeste gevallen geen klussen in Groningen.

Tip 4: Weet de bezoeker wat je van hem verwacht?

Je bezoeker wil eigenlijk aan de hand meegenomen worden. Die wil niet nadenken over wat hij moet doen. Dus schroom niet om gebruik te maken van conversiebuttons. Conversiebuttons zoals: ‘neem nu contact op’, ‘vraag een gratis offerte aan’ en ‘bestel’ geven je bezoeker houvast. Houd er rekening mee dat de button linkt naar een relevante pagina waarop bezoekers gemakkelijk en snel een actie kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld het invullen van een formulier.  Want zonder buttons bestaat je website vaak vooral uit tekst, afbeeldingen en een leuke vormgeving. Ook prima, maar zonder doel.

En zo zijn er nog meer zaken

En zo zijn er nog een hoop factoren die bijdragen aan het conversieratio. Wat te denken van de mobielvriendelijkheid van je website? Maar liefst 75% van al het internetverkeer is namelijk mobiel. Wanneer jouw website niet goed wordt weergegeven op andere apparaten, haken bezoekers natuurlijk al snel af.

“There is nothing so useless as doing efficiently that which should not be done at all.”  –  Peter Drucker.

En wat er vooral gebeurt momenteel is dat men maar wat doet. Men blijft simpelweg bezig met het live zetten van nieuwe producten, diensten en mogelijkheden zonder dat er wordt gekeken of dit de meest effectieve manier is. Hoe weet je of datgene waar je al je tijd en geld aan besteedt ook de gewenste impact heeft op het gedrag van je bezoekers? Daar wil je bewijs voor. Statistieken. Data driven optimalisation is namelijk betrouwbaarder dan simpelweg concluderen op je onderbuikgevoel. Daarom is A/B testen een goed vervolg op bovenstaande tips.

Tip 5: A/B testen om te meten wat goed werkt en wat niet

Een A/B test is letterlijk wat het zegt: er is een variatie A en een variatie B. Beiden worden evenveel getoond en vervolgens wordt er gekeken welke variatie – wanneer er voldoende statistieken zijn verzameld – het beste werkt. Deze variatie wordt definitief gemaakt en zorgt voor meer conversies.

Als eerste denkt men vaak aan het veranderen van de kleuren van de buttons, maar er zijn nog veel meer dingen die je kunt testen. Bijvoorbeeld propositie, techniek, visueel design en tekstuele content. Door hier gestructureerd mee aan de slag te gaan kun je een forse verbeterslag maken met je website en zorgen dat je website – nog – veel meer oplevert dan dat het nu al doet.

Voorbereiding van het testen

Aan de slag gaan met A/B testen vergt wat voorbereidende werkzaamheden, want lukraak testen KAN je natuurlijk wat opleveren. Maar door met voorbedachten rade aan de slag te gaan heb je sneller én effectiever resultaat. Dat is wat je wilt. Het is belangrijk om jezelf vooraf een aantal vragen te stellen:

  • Welke hypothese wordt getest?
  • Wat is het gewenste doel van je test?
  • Hoe gaat de testopzet eruitzien?
  • Hoe lang moet de test ongeveer draaien (afhankelijk van je bezoekersaantal)?
  • Welke wijzigingen worden doorgevoerd in de test?

Na afloop van de testen beschrijf je hoe lang de testperiode heeft geduurd en hoe veel bezoekers er zijn geweest. En natuurlijk het resultaat. Welke variatie heeft gewonnen met welke cijfers? Welke conclusies kun je daaruit trekken en natuurlijk: welke vervolghypothese kun je daaruit trekken?

Onderdelen stap voor stap testen

Door onderdelen stap voor stap te testen weet je zeker dat de variatie die heeft gewonnen ook daadwerkelijk heeft gewonnen door de A/B testen. Door stap voor stap te testen (en dus vooraf een plan te maken met wat er allemaal getest moet worden) wordt jouw website elke keer een stukje beter. Kun je ook simultaan testen? Ja, dat kan. Alleen ik zou dat niet op dezelfde pagina doen. Want zo weet je nooit 100% zeker door welke factor een variatie heeft gewonnen. Natuurlijk is het prettig als een bepaalde variatie beter scoort dan de ander. Maar kennis is macht en door te weten waar je de winst hebt behaald, kun je die informatie wellicht ook op andere plekken in je website uitproberen. Dus stap voor stap zorgt voor het meest meetbare en effectieve resultaat.

Je hebt wèl bezoekers nodig

Belangrijk aan het testen van je website is dat je statistieken nodig hebt van je websitebezoekers. En dat betekent dat je voldoende websitebezoekers nodig hebt om conclusies te kunnen trekken. Dus het testen van je website is vaak niet iets wat je bij je nieuwe website direct inzet, vooral niet als je net bent begonnen met je business. Zorg eerst dat je bezoekers krijgt, dat kan door zoekmachine optimalisatie, online adverteren, door berichten te plaatsen op social media, gastbloggers, zelf bloggen, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Afbeelding Kim Stein

Kim Stein

Met ruim 10 jaar ervaring in het vakgebied ben ik een echte online marketeer, in hart en nieren! Samen met m'n team zorg ik voor het beste resultaat bij onze klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *