Beoordelingen zorgen voor betrouwbaarheid.

Beoordelingen zorgen voor betrouwbaarheid

Geplaatst op: 1 februari 2016 Categorie: Conversieoptimalisatie

Waarom zijn beoordelingen van toegevoegde waarde?

Trustpilot: “What better way to tell how a company is doing than to hear it straight from other consumers? All reviews, both the good and the bad, open up possibilities to build credibility, popularity and reputation.”

Beoordelingen laten de bezoeker zien dat er andere mensen zijn geweest die tevreden zijn over de dienst of over het product die de website of webshop levert. Mensen zijn als schapen, als één schaap over de dam is, volgt de rest. Beoordelingen hebben daarom dus een hele goede impact op je resultaten. Bij een van mijn klanten is het conversiepercentage door het toevoegen van de beoordelingen van 5,5% naar 6,5% gegaan. Als je meer dan 1.000 bezoekers hebt resulteert dat in meer dan 10 extra bestellingen 🙂

Youngstartup schrijft het volgende:

Onder 1200 online shoppers, die per jaar minstens vier keer iets bestellen bij een webwinkel en meer dan 500 dollar uitgeven, werd gevraagd of zij gebruikersreviews raadplegen voordat ze een aankoop doen. Van hen antwoordde 22% “altijd”, 43% “vaak”, 24% “soms”, 9% “af en toe” en 2% “nooit”.

Zoals je ziet worden de beoordelingen veel gebruikt door de bezoekers. Met een paar simpele handelingen heb je dit gerealiseerd. En behalve te zorgen voor beoordelingen hoef je zelf verder weinig te doen omdat het de bezoekers zijn die zorgen voor content!

Beoordelingen via je eigen website

Je kunt beoordelingen op je eigen website verzamelen door bijvoorbeeld een plugin te downloaden op je WordPress site. Makkelijk, functioneel en snel geregeld. Daarnaast is het ook gratis. Vraag je bezoekers of klanten of ze een beoordeling willen schrijven. Een voorbeeld: www.ko-zijn.nl. Hier zie je de beoordelingen op de website staan en op de pagina zelf kunnen bezoekers hun reactie achterlaten.

beoordelingen

Beoordelingen via externe bronnen

Beoordelingen via je eigen website zijn natuurlijk gemakkelijk. Vaak hoef je niet te betalen voor een tool en je hebt je eigen beoordelingen in beheer. Maar vinden je bezoekers die beoordelingen wel betrouwbaar? Om de betrouwbaarheid van je beoordelingen een extra dimensie te geven zijn er websites in het leven geroepen die beoordelingen voor jou verzamelen. Het voordeel is dat de betrouwbaarheid flink wordt verhoogd omdat je bezoekers er vanuit gaan dat deze niet te manipuleren zijn. Ben je bang dat je slechte beoordelingen krijgt? Het reageren op een minder goede beoordeling zorgt voor méér betrouwbaarheid dan alleen maar goede beoordelingen ontvangen 😉 Een aantal websites waarop je beoordelingen kunt ontvangen:

En zo zijn er nog veel meer. Ga voor jezelf even na welke functies je nodig hebt en voor hoeveel beoordelingen je per maand wilt gaan, dan kun je zelf een goede afweging maken in het aanbod.