Marketing

Autoriteit uitstralen met je website

Geplaatst op: 17 oktober 2017 Categorie: Conversieoptimalisatie, Marketing, Webshop, Websites

Al in 1984 kwam de Amerikaanse hoogleraar psychologie en marketing Robert Cialdini met zijn zes universele principes van beïnvloeding. In zijn boek ‘Influence’ beschrijft hij zes strategieën die uitleggen hoe je mensen kunt overtuigen om iets van je te kopen. Inmiddels zijn we ruim 30 jaar verder en zijn zijn theorieën actueler dan ooit. In deze blog gaan we dieper in op een van deze principes, namelijk autoriteit.

Zes principes van Cialdini

De zes beïnvloedingenstrategieën zijn de laatste jaren opnieuw onder de aandacht gekomen, doordat ze zeer goed toepasbaar zijn binnen de wereld van de online marketing. Door een of meerdere van de strategieën toe te passen op je website kan de conversie flink toenemen. De zes principes van Robert Cialdini zijn:

  1. Wederkerigheid
  2. Schaarste
  3. Autoriteit
  4. Consistentie en commitment
  5. Sociale bewijskracht
  6. Sympathie

Autoriteit inzetten voor meer conversies

Zoals we eerder al aangaven gaan we in deze blog niet in op alle principes, maar leggen we de focus op autoriteit. De gedachte achter het principe autoriteit is dat bezoekers van je website/webshop vaak onzeker zijn over welke keuze de juiste is. Dat heeft te maken met het feit dat veel mensen weinig vertrouwen hebben in een commercieel verhaal. Dit kun je tegengaan door het principe van autoriteit toe te passen. Hiermee kweek je meer vertrouwen, waardoor je de onzekerheid deels wegneemt.

De gedachte dat mensen met autoriteit altijd gelijk hebben, is niet zo heel vreemd. We groeien er immers mee op. Eerst zijn het je ouders, maar daarna wordt ook al snel duidelijk dat je ook maar beter naar de juf, docent, baas, dokter, politie, advocaat en andere deskundigen kunt luisteren.

Wat kun jij precies doen met deze gedachte om het aantal conversies op je website te verhogen? We geven hieronder een aantal tips.

Logo’s met autoriteit scheppen vertrouwen

Natuurlijk schep je met je eigen professionele logo al vertrouwen bij de bezoeker, zeker wanneer je al vele jaren meedraait. Maar ook logo’s van andere onafhankelijke partijen verhogen het vertrouwen. Denk bijvoorbeeld aan keurmerken van brancheverenigingen, geschillencommissies of prijzen die je met je website gewonnen hebt. Zelfs de logo’s van de betaalmogelijkheden zoals iDEAL zorgen voor meer vertrouwen bij je bezoekers.

Het vertrouwen komt voort uit de geruststelling dat, mocht er iets fout gaan met de bestelling, het toch wel goedkomt. Het is wel van belang dat je die geruststelling ook daadwerkelijk kunt waarmaken. Plaats geen logo’s van verenigingen of commissies waarbij je niet aangesloten bent of prijzen die je niet gewonnen hebt.

Corendon

Laat experts aan het woord

Je ziet regelmatig deskundigen voorbijkomen in het journaal en verschillende praatprogramma’s om iets te vertellen over een actueel onderwerp. Dit is niet voor niets. Zij hebben namelijk het vertrouwen van de kijkers, zelfs als het geen bekende deskundigen zijn. En dat werkt ook voor je website. Bezoekers nemen eerder iets aan van een expert dan van jou. Meer dan 70% vertrouwt de mening van een ander, terwijl maar 14% een (advertentie)boodschap van een bedrijf vertrouwt.

Nu vraag je je wellicht af waar je zo’n deskundige kunt vinden, maar dat is gelukkig eenvoudiger dan je zou denken. Een ervaringsdeskundige is namelijk ook een deskundige. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om klanten te laten vertellen over jouw product of dienst. Begrijp wel dat dit ook negatieve reviews kan opleveren, dus zorg ervoor dat je hier adequaat mee omgaat. Laat zien dat je de klacht/opmerking van de klant serieus neemt.

Airbnb

Toon de juiste informatie op het juiste moment

Het verbeteren van je autoriteit doe je niet alleen op de homepage. Deze is vooral bedoeld voor de bezoekers die jou nog niet kennen. Ook dieper in de website is het van belang dat je een vertrouwensband opbouwt met je bezoekers, bijvoorbeeld tijdens het bestelproces. Je wilt namelijk voorkomen dat de bezoeker hier afhaakt.

Door de juiste informatie te tonen op het juiste moment voorkom je dat bezoekers bij twijfel nog afhaken. Denk bijvoorbeeld aan de verwachte levertijd, betaalmogelijkheden, bedenktijd, verzendopties en –kosten.

Coolblue