Conversie meten in Google Analytics met Contact Form 7.

Conversie meten in Google Analytics met Contact Form 7

Geplaatst op: 29 mei 2016 Categorie: Google Analytics, Zoekmachine optimalisatie

Contact Form 7 is een plugin van WordPress waarmee je formulieren kunt maken in je website. Formulieren zijn een belangrijk conversiedoel van een website. In Google Analytics kun je conversiedoelen meten, waardoor je inzicht krijgt in conversiepercentages en andere nuttige statistieken. In drie stappen word je uitgelegd hoe je het aantal ingevulde formulieren van Contact Form 7 kunt meten met Google Analytics.

  • Stap 1: maak een bedankpagina
  • Stap 2: stuur de bezoeker na een succesvol ingevuld formulier door naar de bedankpagina door het toevoegen van een simpele code
  • Stap 3: stel de bedankpagina in als doel in Google Analytics

Stap 1: maak een bedankpagina

Google meet als conversiedoel het aantal bezoeken op een bedankpagina. Daarom is het als eerste belangrijk dat je een bedankpagina maakt. Elk formulier in Contact Form 7 moet een unieke bedankpagina krijgen zodat je elke conversiemogelijkheid afzonderlijk kan meten. Vul bijvoorbeeld in op de bedankpagina hoe lang het duurt voordat ze een reactie kunnen verwachten of wanneer hun bestelling wordt bezorgd.

  1. Maak een nieuw pagina aan in WordPress
  2. Geef de bedankpagina een unieke URL (bijvoorbeeld /bedankt-contact)
  3. Geef de bezoekers duidelijk feedback dat het formulier is verzonden

Stap 2: stuur de bezoeker naar de bedankpagina

In stap 2 gaan we zorgen dat de bezoeker na het invullen van het formulier naar de bedankpagina wordt gestuurd. Elk bezoek aan de bedankpagina wordt door Google Analytics gemeten als een conversie.

  1. Ga naar je formulier
  2. Vul een klein stukje code toe aan het kopje ‘Aanvullende instellingen’:
on_sent_ok: "location.replace('http://www.mijndomein.nl/contact/bedankt');"
  1. Vervang de URL door de URL van je bedankpagina

Stap 3: doelen instellen in Google Analytics

Nu je bezoekers worden doorgestuurd naar de bedankpagina hoeven we alleen nog in Google Analytics in te stellen dat een bezoek aan de bedankpagina als conversie wordt geteld.

  1. Log in in je Google Analytics account en klik op ‘Beheer’
  2. Ga naar ‘Doelen’
  3. Doorloop hier de stappen om een doel in te stellen, geef je nieuwe doel een goede naam (zoals ‘offerte’), geef de URL van je bedankpagina op en klik op ‘Doel opslaan’ om de conversies van je website te meten