Conversieoptimalisatie

Wat verwacht je van je bezoeker?

Wanneer je een winkel opent heb je een doel voor ogen: je winkelbezoeker moet geïnspireerd worden en het liefst ook een aankoop doen. Dat is logisch, de winkeleigenaar weet dat. De winkelbezoeker weet dat. Maar waarom is dat voor websites dan vaak een obstakel wanneer iemand een website wil laten maken?

Voel je niet bezwaard

Als ik aan een klant vraag wat ze van de websitebezoeker willen, voelen ze zich vaak bezwaard. “Maar ik wil niet dat mijn bezoeker denkt dat ik hem in een bepaalde richting duw.” Maar waarom niet, als je daarmee zorgt dat je je bezoeker helpt met zijn of haar probleem. Wanneer iemand op je website komt heeft dat namelijk een reden. Jij hebt het product of de dienst die zij nodig hebben. Hoe fijn is het dan als ze snel met je in contact kunnen komen door bijvoorbeeld een offerteaanvraag te doen?

Laat je bezoeker direct weten wat je van ze verwacht

En dat hoef je niet te doen door direct in beeld te zetten: ik wil dat je op die button klikt. Nee, door te zorgen dat de button op een vaste en prominente plek aanwezig is, zonder te veel te storen, bied je je bezoeker houvast. Vaak willen ze nog even controleren of jij wel het bedrijf bent waar ze mee in zee willen, bijvoorbeeld door de ‘over ons’ pagina te bekijken of referenties van andere klanten. Wanneer ze dan besluiten om tot contact over te gaan hoeven ze niet meer te zoeken naar de contactmogelijkheid. Jij biedt én een oplossing voor hun probleem én ze kunnen ook nog snel met je in contact komen. Daar is iedereen bij gebaat!

Voorbeeld: één duidelijk doel

Eén hoofddoel, meerdere subdoelen

Het kan zijn dat je meerdere doelen op je website hebt. Bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper en het aanvragen van een offerte. Bepaal dan goed vooraf wat het belangrijkste doel is. Geef deze qua vormgeving de meeste aandacht, zodat je bezoeker ook goed begrijpt dat dat is wat er van ze wordt verwacht. Zo hoeven ze zelf niet na te denken, dat werkt conversieverhogend en zorgt er dus voor dat men eerder contact met je opneemt.

Voorbeeld: twee doelen op een website. Het hoofddoel is de oranje button: ‘neem nu contact op’. Het subdoel is de gratis intakescan voor mensen die zich nog oriënteren. 

Afbeelding Kim Stein

Kim Stein

Met ruim 10 jaar ervaring in het vakgebied ben ik een echte online marketeer, in hart en nieren! Samen met m'n team zorg ik voor het beste resultaat bij onze klanten.