Conversieoptimalisatie

Schaarste, je hebt er weleens van gehoord. Maar wist je ook dat je dit principe toe kan passen in je eigen webshop? Door schaarste te creëren, worden bezoekers getriggerd om snel tot een aankoop over te gaan. Hoe werkt dit eigenlijk?

Vraag en aanbod

De eeuwenoude marktwerking van vraag aan aanbod, waar producten kostbaarder worden naarmate er minder aanbod is, vormt de basis van dit principe. Door bijvoorbeeld aan te geven dat een bepaald product bijna op is, zorg je ervoor dat er een exclusiviteit ontstaat waardoor de kans op verkoop groter wordt. Bekende voorbeelden hiervan zijn het gebruik van ‘op=op’ of ‘nog 3 stuks beschikbaar’. De wetenschap achter dit principe is dat mensen altijd hetgeen willen hebben dat zeldzaam is of dat net binnen hun bereik is.

Concrete voorbeelden

Het klinkt natuurlijk simpel: bij een beperkte hoeveelheid aangeven dat er nog weinig van over is. Ga alleen niet blind te werk en zorg ervoor dat je niks verkeerds doet. Hieronder vind je wat tips om succesvol dit principe toe te passen:

  1. Het principe werkt alleen wanneer er vertrouwen is in je webshop. Zorg ervoor dat je betrouwbaar en autoritair overkomt;
  2. Maak gebruik van een timer bij een dagdeal;
  3. Gebruik het principe alleen wanneer er een koopintentie is. Anders heeft het geen effect;
  4. Begin met een grote korting en geef aan dat dit wordt afgebouwd. Hierdoor voorkom je dat bezoekers hun aankoop uitstellen naar een andere dag.

Met deze tips moet je aan de slag kunnen. Voor een maximaal effect pas je ook andere principes van Cialdini toe op je webhop zodat je het maximale uit je verkoop haalt!