Data driven marketing.

data driven marketing

Data driven marketing

De term data driven marketing verschijnt steeds meer bij marketingbureaus of andere marketinguitingen. Bij data driven marketing worden marketingactiviteiten gebaseerd op de gegevens van (potentiële) klanten. Met deze gegevens kun je gerichtere en effectievere marketingactiviteiten uitvoeren in plaats van schieten met hagel.

Voorbeeld over data driven marketing

Een webshop vraagt bij een aankoop naar de geboortedatum. Dat mogen ze, want je mag officieel pas een bestelling plaatsen in Nederland vanaf 16 jaar en ouder. Vervolgens krijg je een week voor je verjaardag een e-mail waarin je alvast wordt gefeliciteerd met je verjaardag inclusief een kortingscode voor een bestelling. Speciaal voor je verjaardag. De gegevens verkregen bij de aankoop in de webshop worden dus gebruikt om de marketingactiviteiten te personaliseren.

Een ander voorbeeld: een terugkerend product zijn scheermesjes voor mannen. Je weet dat scheermesjes niet langer dan 4-5 weken mee gaan. Een webshop die scheermesjes verkoopt stuurt daarom 3 weken na aankoop van de laatste set scheermesjes een scherpe aanbieding voor nieuwe. Dat is een stuk specifieker dan de aanbiedingen voor herenscheermesjes naar je hele database sturen (inclusief vrouwen). Die zullen zich veel minder aangesproken voelen dan heren.

Drie verschillende niveaus van data

Data is dus handig om marketingacties op te baseren. Maar hoe kom je als marketeer of als website-eigenaar aan de juiste data om je doelgroep aan te spreken? Dat kan op verschillende manieren. Data wordt in drie verschillende niveaus gesegmenteerd: first party data, second party data en third party data.

First party data

First party data is data die een bedrijf zelf heeft vergaard. Bijvoorbeeld contactgegevens van mensen die een aankoop in de webshop hebben gedaan. Het voordeel van deze data is dat het al tot je beschikking is. Door de juiste acties aan data te koppelen kan je omzet flink stijgen. Neem het voorbeeld van de mail met de kortingscode voor je verjaardag. Een nadeel is dat de hoeveelheid data eindig is.

Second party data

Second party data is in feite first party data wat direct wordt gekocht van een ander bedrijf. Bij de aankoop van second party data is geen databedrijf als tussenpartij betrokken. Voorbeeld van second party data is een verzekeringsmaatschappij die van een autodealer hoort wie wanneer een auto heeft gekocht. De schaalbaarheid is groot en de informatie is erg relevant. Echter is de data niet uniek.

Third party data

Onder third party data wordt data verstaan die wordt verzameld door databedrijven en vervolgens wordt doorverkocht. De data wordt gesegmenteerd om zo gericht in te zetten voor marketingactiviteiten. Third party data is vaak gebaseerd op registraties, bijvoorbeeld via het handelsregister en andere openbare bronnen zoals auto informatie van het RDW. Een groot voordeel is dat er veel informatie over de doelgroep kan worden ingewonnen. Met deze informatie kun je gerichte marketingactiviteiten uitvoeren op een grote groep ontvangers. Zo kun je met de informatie van het RDW (de instelling die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt) autokopers selecteren op aanschafdatum en merk. Dankzij deze data kunnen autodealers veel gerichter een marketingcampagne versturen. Een nadeel is dat andere bedrijven deze informatie ook kunnen inkopen. Maar als je overtuigd bent van je eigen product of dienst en begrijpt waarom je potentiële klanten jou nodig hebben, dan hoef je je over je concurrenten niet druk te maken.

Persoonlijke marketing

Met data driven marketing wordt marketing persoonlijker gemaakt. In plaats van massale e-mails te versturen komt met behulp van data driven marketing de individuele behoefte centraal te staan. Een e-mail met een persoonlijke aanhef op het juiste moment – bijvoorbeeld rond iemands verjaardag en met een leuke boodschap – presteert beter dan een algemene nieuwsbrief met producten die de doelgroep niet aanspreekt.

Zelf data driven marketing inzetten?

Ben je overtuigd van de kracht van data driven marketing? En wil je dit zelf gaan inzetten? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 085 40 111 00 of door een e-mail te sturen naar info@brandpepper.nl. Wij helpen je graag met het succesvol inzetten van data driven marketing. Beschik je nog niet over een relevant B2B-adressenbestand? Onze partner BoldData beschikt over een zakelijke database van 41 miljoen e-mailadressen in Europa die geselecteerd kunnen worden op meer dan 1.500 kenmerken. Vraag ons naar de mogelijkheden voor jouw specifieke situatie.

Afbeelding Kim Stein

Kim Stein

Met ruim 10 jaar ervaring in het vakgebied ben ik een echte online marketeer, in hart en nieren! Samen met m'n team zorg ik voor het beste resultaat bij onze klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *