De regels bij het versturen van een online nieuwsbrief.

De regels bij het versturen van een online nieuwsbrief

Geplaatst op: 8 maart 2017 Categorie: E-mailmarketing

Het versturen van een nieuwsbrief is een goede manier om mensen te bereiken. Immers: bijna iedereen heeft tegenwoordig een e-mailadres. Maar er hangen wat regels aan het versturen van nieuwsbrieven.

De hoofdregel is dat je toestemming moet hebben van de ontvanger voordat je commerciële, charitatieve of ideële boodschappen verstuurt. De toestemming moet uitdrukkelijk zijn en stilzwijgen is geen uitdrukkelijke toestemming.

De regels bij het versturen van een nieuwsbrief

  • Reclame voor nieuwe producten of diensten vallen onder commerciële, charitatieve en ideële boodschappen en mogen niet zonder toestemming van de ontvanger verstuurd worden.
  • Persberichten en whitepapers mogen wel zonder akkoord toegestuurd worden, tenzij er een commercieel motief achter het bericht zit.
  • Een puur zakelijke mededeling (zoals een verhuisbericht of bericht over onderhoud) mag altijd verstuurd worden.
  • Bestaande klanten mag je zonder aparte toestemming mailen, tenzij ze daar bezwaar tegen maken.
  • Er moet duidelijk zijn van wie de e-mail afkomstig is. De e-mail moet bedrijfs- en contactgegevens bevatten.
  • Een ontvanger moet zich kunnen afmelden zonder dat daarbij kosten worden gerekend.

Toestemming krijgen van de beoogde ontvanger

Met een website of webshop is toestemming eenvoudig te realiseren: bij het invullen van het contactformulier kun je een vinkje laten aankruisen wanneer men een nieuwsbrief wilt ontvangen. Men moet expliciet toestemming geven. De zin: “Mijn e-mailadres mag gebruikt worden voor commerciële doeleinden” is niet toegestaan, want de ontvanger moet weten waar hij of zij je precies toestemming voor geeft. Dus wil je een nieuwsbrief versturen, nieuwe producten of persberichten? Dan moet er voor alle drie de soorten berichten toestemming gegeven zijn.

Wat sommige websites doen is alle soorten berichten noemen in hun privacy statement en men via het contactformulier laten aanvinken: “ik aanvaard de privacy statement”. Dat is niet toegestaan, omdat men geen expliciete toestemming geeft.

En als iemand zich afmeldt

Wanneer iemand zich afmeldt, verwerk dit dan zo snel mogelijk. Het is een slim idee om een lijst te maken met afmeldingen. Zo voorkom je dat iemand alsnog in je e-maillijst terecht komt. Bijvoorbeeld omdat een collega die persoon weer toevoegt.

Bij een overtreding

Bij het overtreden van de wettelijke regels loop je kans dat de OPTA je een boete oplegt. Er kan een boete tot 450.000 euro per overtreding opgelegd worden. En een overtreding levert je reputatieschade op: je servers worden opgenomen in zwarte lijsten van spambestrijders.