De toegevoegde waarde van klantbeoordelingen.

De toegevoegde waarde van klantbeoordelingen

Geplaatst op: 19 mei 2016 Categorie: Conversieoptimalisatie, Webshop, Websites

Door klantbeoordelingen kan het aantal reacties (bijvoorbeeld ingevulde contactformulieren) op je website flink stijgen. Dit geldt ook voor webshops. Sommige webshops zien hun verkoop met honderden procenten stijgen. Klantbeoordelingen vergroten namelijk de betrouwbaarheid van je website of webshop. Je kunt natuurlijk zelf ook hard roepen dat je een goede service biedt, maar het is veel krachtiger als je klanten dit vertellen!

Online mond-tot-mondreclame

Een klantbeoordeling is de online versie van mond-tot-mondreclame. Klantbeoordelingen stimuleren bezoekers tot een aankoop of behoeden ze voor een miskoop. Uit het onderzoek van GfK (Duits marktonderzoeksbureau) onder meer dan 1.500 respondenten blijkt dat klantbeoordelingen bij 34% van de respondenten een belangrijke rol speelt.

De voordelen van klantbeoordelingen

  • Bezoekers laten zich graag overtuigen door klantbeoordelingen: de meerderheid raadpleegt klantbeoordelingen zelfs vlak voordat ze iets kopen.
  • Klantbeoordelingen dragen bij aan de betrouwbaarheid van een website of webshop.
  • Klantbeoordelingen vergroten de vindbaarheid van de website door nieuwe content.
  • Klantbeoordelingen zijn gratis feedback waarmee je je onderneming kunt blijven ontwikkelen.
  • Klantbeoordelingen worden door Google meegenomen door de zoekresultaten. Je krijgt sterren bij je zoekresultaat te zien. Je zoekresultaat valt meer op en zorgt daardoor voor meer klikken.

 

Schermafbeelding 2016-05-19 om 16.00.35

 

De nadelen van klantbeoordelingen

Het grootste nadeel wat door mensen wordt genoemd: maar wat als ik een negatieve beoordeling krijg? Natuurlijk kan het een keer voorkomen dat je een negatieve beoordeling krijgt. En als de negatieve beoordelingen de overhand krijgen is het goed om bij jezelf na te gaan waar het mis gaat. Maar in de meeste gevallen werkt een negatieve beoordeling eigenlijk alleen maar positief, mits er genoeg positieve beoordelingen tegenover staan.

Als je een negatieve klantbeoordeling krijgt kun je er het beste als volgt mee omgaan:

  1. Neem direct contact op met de klant. Hij of zij wil namelijk het gevoel hebben dat er iets met zijn of haar feedback wordt gedaan.
  2. Luister naar je klant en biedt hem of haar een oplossing. Vaak is men bereid om de beoordeling bij te stellen.
  3. In de meeste gevallen kun je de klantbeoordeling het beste laten staan en er een reactie onder plaatsen. Hiermee laat je je potentiële klanten zien hoe je omgaat met klachten en hoe je dit pro-actief oplost.

95% van de consumenten vertrouwt de klantbeoordelingen niet als ze alleen maar positief zijn. 68% vertrouwt de klantbeoordelingen wel als er goede én slechte klantbeoordelingen tussen staan (bron: reevoo.com). Je weet dus wat je te doen staat 🙂

Klantbeoordelingen via een externe tool

De mogelijkheid bestaat om klantbeoordelingen via je eigen website binnen te halen, maar die klantbeoordelingen worden door de bezoekers minder betrouwbaar ervaren dan klantbeoordelingen die op een externe website worden verzameld, bijvoorbeeld bij KiyOh.nl. Er zijn meerdere van dit soort websites waar je een account kunt maken en klantbeoordelingen kunt verzamelen. Vervolgens kunnen je potentiele klanten de beoordelingen op deze website zien. Door middel van een widget kun je de klantbeoordelingen op je eigen website laten zien, of in ieder geval het gemiddelde cijfer wat je hebt gescoord.

 

Schermafbeelding 2016-05-19 om 15.58.45

 

Klantbeoordelingen verzamelen: hoe regel je dat?

Klantbeoordelingen komen niet vanzelf en over het algemeen vullen mensen deze niet zomaar in omdat de mogelijkheid er op je website of webshop is.

  • Laat op je website of webshop zien dat men klantbeoordelingen kan achterlaten, bijvoorbeeld op de bedankpagina na een bestelling.
  • Start een e-mailcampagne om klantbeoordelingen te verzamelen.
  • Voeg een link toe aan je e-mailhandtekening waar men klantbeoordelingen kan achterlaten.

Samenwerking met KiyOh

Heb je nog geen klantbeoordelingen op je website of webshop en wil je hiermee aan de slag? We hebben een samenwerkingsverband met KiyOh. Voor jou betekent dat concreet dat we alles voor je klaarzetten en instellen zodat je zelf niets hoeft te doen, hooguit de e-mailadressen aan te leveren van de mensen die je een e-mail wilt sturen voor een klantbeoordeling. Neem rustig eens contact met ons op. We helpen je graag verder.