Dienstverlening

Specialiseer je in jouw vak of product

Geplaatst op: 21 mei 2017 Categorie: Conversieoptimalisatie, Dienstverlening, Zoekmachine optimalisatie

Men is tegenwoordig niet meer op zoek naar de alleskunners. Naar de Albert Heijn’s of de Bijenkorven. Men zoekt iemand die gespecialiseerd is in zijn of haar vakgebied. Er zijn online zoveel verschillende bedrijven te vinden. We zoeken bedrijven of ondernemers die specialist zijn in hun vakgebied. We willen niet meer ‘van alles een beetje’, we willen bij een onderneming denken: “Dat is precies wat ik zoek!” en daarbij het gevoel krijgen dat diegene precies weet waar hij of zij het over heeft.

Er zijn geen verliezers

Een specialist in zijn of haar vakgebied of product heeft vaak meer aanzien. Dat komt omdat ze betrouwbaarder overkomen dan iemand die ‘het erbij doet’. Een specialist voert vaak hogere prijzen en heeft minder klanten, maar wel meer tevreden klanten. En tevreden klanten worden ambassadeurs.

Je trekt doelgerichte klanten

Wanneer iemand specifiek naar iets op zoek gaat en bij jou terecht komt, hebben ze vaak een hoger budget dan wanneer ze globaal zoeken. Dat komt omdat zij een gerichte ‘oplossing’ zoeken. Onbewust hebben ze al besloten om te betalen of te bestellen. Eigenlijk al voordat ze op jouw website of webshop terecht komen. Jij bent slechts de oplossing die ze op dat moment nodig hebben. En laat dan zien dat jij de professional bent!

Hoe dan?

Dat kun je op verschillende manieren doen. Een paar voorbeelden:

  • Schrijf blogartikelen op je website.
  • Schrijf artikelen op andere websites. Bijkomend voordeel: levert je backlinks op en gelijk geïnteresseerd verkeer naar jouw website.
  • Bied alle informatie die je bezoeker maar nodig zou kunnen hebben. Zo kan een bezoeker voor elke vraag bij jou terecht.
  • Als men zoekt naar een antwoord of uitleg van een begrip gebruiken ze vaak zoekopdrachten zoals: ‘wat is spouwmuurisolatie?’. Door met zoekmachine optimalisatie dit soort termen ook mee te nemen (en in ieder geval te zorgen voor content voor deze zoekterm) zorg je dat je ook zoekers op je website krijgt die nog in een beginstadium van hun aankoopproces zitten. Maar als jij een goed antwoord biedt, onthouden ze je naam en is de kans dat ze terugkomen groot. Jij bent immers de specialist.
  • Plaats beoordelingen op je website zodat men weet dat jij goed bent in wat je doet.
  • Plaats keurmerken op je website. Laat zien wat je waard bent. Schroom je niet om te ‘pronken’ met je kunnen. Het wordt online niet gezien als opscheppen.
  • Laat zien dat je betrouwbaar bent door koppelingen te plaatsen naar sociale media. Men kan zien waar je je bevindt, wat anderen zeggen, wat je online plaatst, of je betrouwbaar bent.