Een doelgroep-ingang, wel of niet doen?.

Een doelgroep ingang, wel of niet doen

Een doelgroep-ingang, wel of niet doen?

Een doelgroep-ingang is een homepage waarop de bezoeker moet kiezen bij welke doelgroep hij hoort. Een duidelijke scheiding die je vaak ziet is consument-bedrijf. Voorbeeld van fietsenwinkel Spoked:

De voordelen van een doelgroep-ingang

  • De bezoeker vindt alleen relevante informatie en wordt niet ‘lastig gevallen’ met informatie waar hij niets aan heeft.
  • Het is gebruiksvriendelijk, tenzij de bezoeker niet in één keer weet tot welke doelgroep hij behoort.

De nadelen van een doelgroep-ingang

  • Weinig content op de homepage zorgt voor een minder goede vindbaarheid in Google.
  • Weinig content op de homepage dwingt de bezoekers tot nadenken dus het is belangrijk dat ze intuïtief en snel kunnen kiezen. Hoe minder de bezoeker na hoeft te denken, hoe beter het is (dat geldt sowieso voor de gehele beleving op de website).
  • Bezoekers denken in onderwerpen en taken en daardoor kan het voorkomen dat ze zichzelf niet tot een doelgroep kunnen rekenen.
  • Het gevaar bestaat dat er dubbele inhoud op je website ontstaat. Wanneer stukken exact hetzelfde zijn kan het voorkomen dat Google de betreffende pagina (dus niet de hele website) niet meer in de zoekresultaten toont. Dat is zonde van je vindbaarheid.

Dus…

Het gebruik van doelgroep-ingangen is gunstig wanneer je doelgroepen heel specifiek te benoemen zijn. Je biedt de bezoeker alleen relevante content wat de gebruikservaring en het vertrouwen in jouw organisatie vergroot. De nadelen zijn allemaal te omzeilen wanneer je er goed over nadenkt. Zorg bijvoorbeeld dat er in ieder geval content op je homepage staat. Plaats daar algemene blogartikelen, nieuwsitems, samengevatte content van je website, links naar social media, noem het maar op.

Afbeelding Kim Stein

Kim Stein

Met meer dan 8 jaar ervaring in het vakgebied ben ik een echte online marketeer, in hart en nieren! Samen met m'n team zorg ik voor het beste resultaat bij onze klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *