E-mailmarketing en de AVG.

E-mailmarketing en de AVG

Per 25 mei 2018 gaat er online een hoop veranderen met betrekking tot het verzamelen van persoonsgegevens. Verstuur jij nieuwsbrieven of laat jij die versturen? Ook dan veranderen er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. We hebben de belangrijkste zaken zo eenvoudig mogelijk geformuleerd.

Wat verandert er niet?

  • Mensen moeten actief toestemming geven om nieuwsbrieven te ontvangen. Mensen moeten zichzelf inschrijven voor de nieuwsbrief door een vinkje aan te zetten. Die mag niet standaard aangevinkt staan.
  • Je kunt je huidige database gewoon blijven mailen. Commerciële mailings mogen alleen verstuurd worden naar contacten die daar toestemming voor hebben gegeven. Deze optie is al jaren geregeld met de huidige Telecomwet.

Wat verandert er wel?

  • Data-minimalisatie: je mag geen persoonsgegevens opslaan als je ze niet voor e-mailmarketing gebruikt. Stel je vraagt om een geboortedatum. Dan wordt er van je verwacht dat je hem gebruikt. Of verwijderen, of gebruiken. Vanuit marketingoogpunt is het natuurlijk hartstikke leuk om een verjaardagsmail te sturen J
  • Geautomatiseerde besluitvorming die ten nadele is van de ontvanger is niet toegestaan. Een voorbeeld: een webwinkel mag geen hogere prijzen tonen aan particulieren waarvan wordt geconstateerd dat ze in een welvarende omgeving wonen.
  • E-mailontvangers krijgen het recht op vergetelheid. Je bent verplicht om – wanneer de ontvanger dat wil – alle opgeslagen gegevens te verwijderen. Ook moeten gegevens inzichtelijk gemaakt kunnen worden voor ontvangers, als zij daarom vragen.
  • Er moeten verwerkersovereenkomsten worden afgesloten met iedereen die de gegevens in kan zien. Heb je een marketingbureau die toegang heeft tot je MailChimp bijvoorbeeld? Dan moet je een verwerkersovereenkomst afsluiten met het marketingbureau. Jij als gegevensverwerker bent verantwoordelijk om dit met je marketingbureau te regelen. In zo’n verwerkersovereenkomst staat bijvoorbeeld beschreven hoe de gegevens van de contacten worden ingezet, met welk doel en dat de verwerker verantwoordelijk is voor alle technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen. Heb je een verwerkersovereenkomst van ons nodig? Stuur dan even een e-mail naar administratie@brandpepper.nl.
Afbeelding Kim Stein

Kim Stein

Met ruim 10 jaar ervaring in het vakgebied ben ik een echte online marketeer, in hart en nieren! Samen met m'n team zorg ik voor het beste resultaat bij onze klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *