E-mailmarketing

5 Voordelen van B2B e-mailmarketing

Met de razendsnelle ontwikkelingen van onlinemarketingkanalen als SEO, SEA en social media als Facebook, Instagram en Snapchat lijkt e-mailmarketing vandaag de dag een beetje te worden vergeten. Volledig onterecht, want e-mailmarketing is anno 2018 een uiterst effectief marketingmiddel voor bedrijven. Hieronder lees je vijf voordelen van business-to-business e-mailmarketing.

1. Focuskanaal

E-mail is een ‘focuskanaal’. Dit betekent dat op het moment dat iemand een mail opent hij/zij alleen de boodschap van het betreffende bedrijf ziet. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een advertentie in Google, waar ook nog tien andere concurrenten te zien zijn.

2. Controle

E-mailmarketing is een van de weinige kanalen waar je invloed hebt over hoe vaak, wanneer en tegen welke prijs jouw boodschap wordt gecommuniceerd. Daarnaast heb je geen last van algoritmes die bepalen wanneer bepaalde content weergegeven wordt zoals bijvoorbeeld op Facebook het geval is.

3. Binding

De bedrijven waaraan je een e-mail stuurt hebben zelf aangegeven meer informatie te willen ontvangen van jouw bedrijf. Dit hebben ze gedaan door zich in te schrijven voor de nieuwsbrief of ze hebben bijvoorbeeld al een aankoop gedaan. Er is dus al een bepaalde bereidheid bij de doelgroep waar je op verder kunt bouwen.

4. Meetbaar

E-mailmarketing is heel goed meetbaar. Zo kun je zien hoe veel bedrijven de e-mail goed hebben ontvangen, hoe vaak de e-mail geopend is, hoe veel bedrijven iets met de call-to-action gedaan hebben en nog veel meer. Daarnaast kun je middels A/B testing e-mails goed optimaliseren voor je doelgroep.

5. Automatisering

E-mailmarketing is heel goed te automatiseren. Door één keer het proces goed in te richten kan het vervolgens geautomatiseerd worden. Zo kan worden ingesteld dat bij bepaalde triggers automatisch e-mails worden verstuurd zoals bijvoorbeeld bij een aankoop, verjaardag of registratie.

Conclusie

E-mail biedt dus veel mogelijkheden als marketingkanaal voor bedrijven. Ons advies is dan ook om e-mailmarketing zeker een plek te geven in de onlinemarketingstrategie van je bedrijf.

Ben je overtuigd van de kracht van e-mailmarketing? En wil je e-mailmarketing zelf in gaan zetten maar weet je niet hoe? Stuur ons een berichtje!

Afbeelding Tom Boenders

Tom Boenders

Tom is onze jongste junior marketeer. Maar onderschat hem niet. Want naast dat hij helemaal thuis is in SEO heeft hij alle benodigde Google certificaten om goede advertentiecampagnes op te zetten.