Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf

Geplaatst op: 29 juni 2016 Categorie: Google, Internet marketing

Het internet is een belangrijke bron voor het verkrijgen van bedrijfsinformatie. Het is daarom belangrijk om online aanwezig te zijn. Google Mijn Bedrijf maakt het voor klanten makkelijk om contact op te nemen met jou. Door op het juiste moment de juiste informatie te verschaffen, wordt de drempel verlaagd en zullen klanten sneller contact maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een routebeschrijving naar jouw bedrijf, openingstijden en telefoonnummer. In dit artikel gaan we dieper in op Google Mijn Bedrijf, de voordelen die het biedt en leggen we uit hoe je er zelf mee aan de slag kunt.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst van Google waarmee je de vermelding van je bedrijf, product, merk of organisatie op één centrale plek kunt beheren. In de dienst kun je je bedrijfsinformatie invoeren, updates delen en inzicht krijgen in je online prestaties. De informatie die jij opgeeft, wordt zichtbaar via Google Zoeken, Google Maps en Google+. In feite komt het erop neer dat jij Google toestemming geeft om bedrijfsinformatie te delen. Hierbij kies je zelf welke informatie je deelt en welke niet.

Voordelen Google Mijn Bedrijf

Het gebruik van Google Mijn Bedrijf brengt meerdere voordelen met zich mee, namelijk:

  • Via Google Mijn Bedrijf wordt uw bedrijfsinformatie gratis weergegeven in Google Zoeken, Maps en Google+. Hierdoor kunnen klanten je altijd vinden, op elk apparaat.
  • Google Mijn Bedrijf biedt grote voordelen voor lokale bedrijven, want het toont alleen jouw bedrijfsgegevens als mensen in de buurt van je bedrijfslocatie een relevante zoekopdracht uitvoeren.
  • Met behulp van Google Mijn Bedrijf is het heel eenvoudig om je bedrijfsgegevens aan te passen. Deze worden automatisch doorgevoerd in Google Zoeken, Maps en Google+.
  • Google Mijn Bedrijf geeft inzicht in aantal volgers, reviews en bezoekersstatistieken. Ook kun je contact met klanten onderhouden.

Stappenplan

Het instellen van Google Mijn Bedrijf kun je vrij eenvoudig zelf doen. In dit stappenplan lopen we stap voor stap alle mogelijkheden langs.

Stap 1. Aanmelden

Ga naar Google Mijn Bedrijf en het onderstaande scherm verschijnt. Klik vervolgens op de blauwe knop ‘Uw bedrijf op Google’.

Google Mijn Bedrijf

Voor het gebruik van Google Mijn Bedrijf is een Google-account nodig. Als je nog geen account hebt, kun je je hier aanmelden.

Stap 2. Invullen gegevens

Na het inloggen krijg je een kaart te zien met linksboven een zoekbalk. Zoek nu via de zoekbalk je bedrijf op. Als jouw bedrijf zichtbaar wordt in de zoekresultaten dan kun je gelijk door naar het invullen van de bedrijfsgegevens. Sta je nog niet in de zoekresultaten, klik dan op de knop ‘Je bedrijf toevoegen’.

Google Mijn Bedrijf

Houdt er bij het invullen van je bedrijfsgegevens rekening mee dat je alles correct invoert en voeg ook een link naar je website en bedrijfsomschrijving toe. Nadat je je hebt aangemeld is het belangrijk om je gegevens te verifiëren, zodat Google zeker weet dat het ook echt jouw bedrijf is.

Stap 3. Jouw dashboard

Als jouw bedrijf eenmaal geverifieerd is, kun je optimaal gebruik maken van het dashboard. Het dashboard bestaat uit verschillende onderdelen, namelijk:

  • Header
  • Insights
  • Reviews
  • Google Analytics
  • Hangouts

Google Mijn Bedrijf Dashboard

Header
In de header kun je belangrijke gegevens als telefoonnummer, openingstijden en adres toevoegen. Voeg vooral ook een aantal foto’s van je bedrijf, team en producten toe. Zo krijgt de klant een beter beeld van je organisatie en de producten/diensten die je biedt. Ook is het makkelijker om te navigeren via Google Maps.

Insights
Google Insights geeft meer informatie over de zichtbaarheid van je bedrijf. Denk aan het aantal weergaven van je bedrijfsinformatie en het aantal clicks. Ook de betrokkenheid (deelacties, +1’s, berichtweergaven, reacties, etc.) van je bezoekers op Google+ is zichtbaar. Tot slot geeft Insights inzicht in je publiek (aantal volgers, land, geslacht en leeftijd).

Als je weet hoe je publiek eruitziet, hoe ze jou vinden en welke content ze leuk vinden, kun je daar in de toekomst op inspelen.

Reviews
Reviews maakt inzichtelijk wat klanten van jou vinden. Je kunt feedback krijgen in de vorm van berichten, reacties, beoordelingen en recensies. Ook is het mogelijk om te reageren op de feedback van je klanten.

Google Analytics
Het is ook mogelijk om je Google Analytics account te koppelen aan Google Mijn Bedrijf. Hierdoor heb je vanuit het dashboard gelijk toegang tot de statistieken van je website of blog. Dit geeft inzicht in het aantal bezoeken, paginaweergaven, conversies, etc.

Hangouts
Hangouts maakt het mogelijk om persoonlijke videogesprekken met andere mensen/klanten op Google+ te starten. Denk hierbij aan productdemonstraties, webinars en feedbacksessies.

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen over Google Mijn Bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.