Google Search Console: dieper in de statistieken.

Google Search Console: dieper in de statistieken

Geplaatst op: 10 maart 2016 Categorie: Google

Google Search Console is een van de tools van Google die je helpt om je website of webshop succesvoller te maken door je inzicht te geven in verschillende statistieken, zoals de gebruikte zoekwoorden door je bezoekers. Google Search Console heette voorheen Google Webmaster Tools.

Hoe meld ik me aan?

Als eerste is het belangrijk om de tool te ‘installeren’. Als je geïnteresseerd bent in je website- of webshopstatistieken – anders zou je dit niet lezen – dan neem ik aan dat je Google Analytics al hebt geïnstalleerd.

  1. Ga naar https://www.google.com/webmasters/
  2. Klik op ‘Inloggen bij Search Console’
  3. Log in met je Google account (hetzelfde account waar je Analytics mee beheert)

Vervolgens krijg je iets vergelijkbaars als dit te zien:

search-console1

Dan is het de bedoeling dat je je website toevoegt. In mijn geval staat er al een website, maar ik wil graag een nieuwe toevoegen.

  1. Klik op ‘Een property toevoegen’
  2. Vul de URL in van je domein
  3. En klik op ‘doorgaan’

Vervolgens moet je bewijzen dat jij de eigenaar bent van het domein of dat je het domein beheert. Als je al toegang hebt tot Google Analytics dan is dat redelijk simpel. Je krijgt onderstaand beeld te zien en hoeft alleen nog maar op ‘verifiëren’ te drukken.

search-console2

Gefeliciteerd! Je hebt je domein toegevoegd aan je Search Console.

En wat doe ik daarna?

Als je inlogt start je op een dashboard. Die ziet er als volgt uit:

search-console3

In de linkerkant staat een menu. In dat menu kun je verschillende items bekijken, aanpassen en toevoegen. Een sitemap is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van je website, als je het hebt over het indexeren van Google. In Search Console kun je aan Google laten zien waar die gemakkelijk en snel de sitemap kan vinden, dit doe je bij ‘Crawlen’. Ook kun je de link naar je robots.txt bestand plaatsen. Bij het kopje ‘zoekverkeer’ kun je verschillende dingen zien met betrekking tot de vindbaarheid van je website. Je ziet welke zoekwoorden bezoekers hebben gebruikt en hoe vaak je daarop bent vertoond. Ook kun je zien hoeveel links er naar je website toegaan. Snuffel eens rond en bekijk welke informatie voor jou van belang is.

Conclusie

Google Search Console geeft je inzicht in aanvullende zaken met betrekking tot je website of webshop. Welke informatie van jou van belang is, is afhankelijk van wat je ermee wilt doen. De zoekwoorden kunnen interessant zijn voor online marketeers en de sitemap en dergelijke voor de technische ontwikkelaar.