Het onderhouden van je website.

Het onderhouden van je website

Geplaatst op: 17 september 2017 Categorie: Websites

Voor iedere ondernemer is het belangrijk om een website te hebben. Tijden veranderen en dat betekent dat ook het gedrag van mensen verandert. Men raakt gewend aan dat alles online te vinden is. Een veel genoemde aanname: “als een bedrijf onvindbaar is online dan zal het wel onbetrouwbaar zijn”. Dit is een voorbeeld van iets wat er bij mensen langzaamaan is ingeslopen. Want zou iemand dit 2-3 jaar geleden gezegd hebben? Waarschijnlijk niet. En zo zijn er nog meer principes die er langzaam insluipen. Dat betekent dus ook dat je je website niet lang kunt laten liggen als je wilt anticiperen op de flexibiliteit van de mens. Want wie je doelgroep ook is: het is altijd een uniek mens die naar je website kijkt.

je website up-to-date houden

Dus up-to-date houden hoeft niet alleen te betekenen dat je zorgt dat je laatste nieuwsberichten niet van 3 maanden geleden zijn. Het bijhouden van je functionaliteit is minstens zo belangrijk. Hieronder noemen we een aantal zaken die wellicht voor interessant zijn om te zorgen dat je website nóg aantrekkelijker wordt voor je potentiële klanten.

Mensen zijn lui en willen bediend worden

Als mensen op je website terecht komen willen ze niet hoeven zoeken naar de oplossing voor hun probleem. Vroeger was dat geen probleem. Websitefouten werden meer getolereerd en dat je een tijdje moest zoeken voordat je vond wat je wilde vinden? Prima. Maar zo werkt het tegenwoordig niet meer. Mensen raken gewend aan bediend worden. Ze worden lui. En zo ook met hun online gedrag.

Je bezoekers willen niet hoeven zoeken naar wat jij te bieden hebt. Waarom zou je je bezoekers die kwelling aandoen? Probeer in 1 oogopslag te laten zien wie jij bent, wat je doet en wat je voor je doelgroep kunt betekenen. Ben je onzeker dat je te arrogant over komt? Bedenk dan dat je niet face-to-face met iemand communiceert. Online zoekt iemand naar een oplossing en wees de verlossing die de oplossing brengt. Je helpt je bezoeker hiermee, echt! En daarnaast, je concurrenten doen het meestal ook J Dus:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • En waarom moet men bij jou zijn?

En weet je niet zeker of je dit duidelijk op je website hebt staan? Vraag dan eens iemand die jou niet zo goed kent of ze aan de hand van je homepage bovenstaande vragen willen beantwoorden. Het antwoord spreekt vervolgens voor zich.

Mensen willen zich niets af hoeven vragen

Dit sluit direct aan bij het luie gedrag: mensen willen zich niets af hoeven vragen. Niet over bezorgtijden, levertijden, productinformatie, noem maar op. Alles moet voor zich spreken, duidelijk zijn. Een paar keer klikken is niet erg, als men er maar niet over na hoeft te denken. Makkelijk principe toch?

  • Routebeschrijving + routeplanner op de website, niet eerst naar Google hoeven navigeren
  • 3d foto’s van een product zodat niemand zich afvraagt hoe het bijvoorbeeld van de achterkant eruitziet
  • Bij kleding ook foto’s van een persoon die het draagt zodat men zich niet af hoeft te vragen hoe het valt
  • Afmetingen, want men wil natuurlijk wel dat die kast in de woonkamer past
  • Het automatisch invullen van een adres (postcode en nummer moet genoeg zijn), scheelt weer tijd en moeite

Je kunt natuurlijk niet altijd alle informatie direct in beeld brengen, daar is simpelweg de ruimte niet voor en je wilt je website ook overzichtelijk houden.

  • Zorg dat je een sectie op je website hebt met veel gestelde vragen
  • Implementeer een chatfunctie

En zo zijn er nog een hoop meer manieren om je bezoeker te bedienen. Maak het ze vooral lekker makkelijk, dat komt je conversies alleen maar ten goede.