Hoe meer relevante tekst, hoe beter.

Hoe meer relevante tekst, hoe beter

Geplaatst op: 21 april 2017 Categorie: Internet marketing, Websites, Zoekmachine optimalisatie

Google wordt vaak gezien als een oppermachtige en alwetende tool. Maar eigenlijk is het maar een zoekmachine. Een zoekmachine met een visie: de zoekers het beste resultaat geven. Google geeft niets om jou en je website. Maar bied jij je zoekers de informatie die ze zoeken? Dan word je beloond: je website komt hoog in de zoekresultaten te staan.

Google gebruikt een algoritme om websites te beoordelen

Google is echter niet in staat om een website te ‘bekijken’ zoals jij en ik dat doen. Het is niet zo dat de medewerkers van Google wekelijks de websites bekijken om te beoordelen op welke plek ze moeten komen te staan. Daarom is er een algoritme ontwikkeld: een geautomatiseerde tool die de websites beoordeelt. En dat betekent dat een website aan een aantal eisen moet voldoen.

Iedereen wil hoger in Google

Tegenwoordig doen veel websites aan online marketing, specifiek SEO. Iedereen wil namelijk zo veel mogelijk bezoekers op zijn op haar website hebben. Dat betekent dat iedereen continu beter wil worden. En als je je website inmiddels helemaal hebt geoptimaliseerd op technisch gebied, blijven er twee zaken over om je te onderscheiden: inhoud en populariteit. Onder populariteit valt bijvoorbeeld linkbuilding. Maar daar gaan we het in dit artikel niet over hebben. We gaan het hebben over inhoud. Inhoud op je eigen website.

Meer content, hoe dan?

Je hebt inmiddels alle diensten beschreven. Je hebt een leuke pagina met een beschrijving over het bedrijf en ook de contactpagina is gevuld met de benodigde informatie. Hoe ga je dan zorgen voor meer relevante content zonder je bezoeker dood te gooien met een hoofdmenu met oneindig veel items? Daar zijn meerdere oplossingen voor!

Oplossing 1: veelgestelde vragen

Maak een pagina op je website waar je de veelgestelde vragen beantwoordt. Pak pen en papier en brainstorm over ALLES waar je bezoeker of potentiële klant maar vragen over kan hebben. Stel, je bent een tandarts in Utrecht. Een reeks vragen die je op je website kunt beantwoorden:

  • Hoe lang duurt het voordat ik een afspraak heb?
  • Kan ik ook voor spoed bij jullie terecht?
  • Kan ik online een afspraak maken?

Een hele kleine reeks mogelijkheden, maar je kunt bijvoorbeeld ook allerlei termen beschrijven. ‘Wat is …?’ ‘Wat is …?’ Deze veelgestelde vragen kun je op een overzichtelijke manier in je website plaatsen. Zo vindt een bezoeker wel wat hij nodig heeft maar is het niet storend aanwezig.

Voorbeeld van Tele2

Tele2 Veelgestelde Vragen

Deze methode heeft drie grote voordelen:

  1. Wanneer iemand in Utrecht nu zoekt naar ‘spoedafspraak Utrecht’ heeft jouw website deze termen gebruikt. En omdat Google graag regionale zoekresultaten toont, kom je sneller naar voren.
  2. Door transparantie kom je bij je bezoekers betrouwbaarder over. Dus dit helpt om je geloofwaardigheid te vergroten.
  3. Daarnaast word je conversiepercentage verhoogd, want hoe minder vragen iemand heeft, hoe sneller ze contact opnemen.

Oplossing 2: bloggen

Bloggen is een goede manier om voor meer content te zorgen. En bloggen kun je op veel verschillende manieren doen. Je kunt bijvoorbeeld bloggen over persoonlijke zaken, je kunt onderwerpen uitleggen en toelichten, je kunt mensen vragen om reviews, etc.

Stel dat je een diëtist bent. Dan kun je bloggen over:

  • Ervaringen van je klanten
  • Informatie over producten
  • Delen van recepten
  • Persoonlijke zaken die je hebt meegemaakt
  • Sporten en sportmethodes

Door een aparte blogpagina te maken op je website, hier een duidelijk onderscheid te maken in de categorieën die je hanteert, kun je eenvoudig een hoop relevante informatie delen.

De voordelen voor deze methode spreken waarschijnlijk voor zich: de mogelijkheden voor onderwerpen zijn eindeloos. En zolang je de artikelen duidelijk categoriseert, kan je bezoeker zijn weg daar ook prima in vinden! En daarnaast zijn dit ook leuke zaken om te delen met je social media-kanalen.

Aan de slag!

Grijp pen en papier – of geef dit aan je medewerkers – en laat ze alles opschrijven waar maar over te schrijven valt. Categoriseer dit en plan in dat er wekelijks (of misschien zelfs dagelijks) content geschreven wordt voor de website.