Marketing

Hoe bereik ik het beste een oudere doelgroep?

Geplaatst op: 18 september 2017 Categorie: Marketing

Om je doelgroep aan te spreken, is het belangrijk dat je voor ogen houdt wie je doelgroep is en wat je doelgroep belangrijk vindt. Een interessante doelgroep is de steeds groter wordende groep senioren (50+). Door een combinatie van babyboomers en een steeds hogere levensverwachting is deze groep groter dan ooit tevoren. Hiernaast beschikt deze groep gemiddeld gezien over veel tijd en geld. Kortom, er liggen genoeg kansen voor jouw bedrijf!

Laat de vooroordelen los

Babyboomers worden ook wel eens hebzuchtig en zeurig genoemd. Dit blijkt echter niet het geval. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat deze groep erg veel aan goede doelen geeft en een hoge waarde hecht aan gezelligheid en genieten. Senioren leven volgens het ‘the moment is now’ concept: geniet van het leven zolang je nog gezond bent.

Hoe bereik je de doelgroep?

Zoals je hierboven al hebt gelezen, hechten senioren erg veel waarden aan bepaalde dimensies. Zo kan je als bedrijf gebruik maken van de ‘soft spots’ van senioren.

  • De tweede helft

Senioren komen in een nieuwe levensfase waar ze meer vrije tijd krijgen en dus meer aandacht kunnen besteden aan zaken die ze belangrijk vinden. Van sporten tot familie en tuinieren. Senioren voelen zich vrijer en meer ontspannen.

  • Ontmoeten

Senioren leren erg graag nieuwe mensen kennen. Het is dan ook geen wonder dat datingsites voor senioren een gat in de markt waren. Als bedrijf kan je hier op inspelen door veel te focussen op persoonlijk contact en ook echt de interactie aan te gaan met de doelgroep.

  • Het grootouderschap

Het krijgen van een kleinkind zorgt ervoor dat senioren een extra doel in hun leven krijgen. Senioren hechten erg veel waarde aan hun kleinkind(eren) en vinden het fantastisch om tijd met hen door te brengen. Als bedrijf speel je hier op in door beelden van kleinkinderen met hun grootouders in te zetten.

  • Leven in het nu

Ouderen beseffen maar al te goed dat ze moeten genieten van het leven zo lang het kan. Combineer dit met een grote portemonnee en het is geen wonder dat ouderen massaal op vakantie gaan en veel uiteten. Pas als bedrijf wel op met reclameboodschappen. Zo hechten ouderen meer waarde aan kwalitatieve producten in plaats van modieuze producten. Ook wanneer deze keuze een stuk duurder is.

Ga aan de slag

Met deze tips moet je als bedrijf in staat zijn goed in te spelen op deze interessante doelgroep. Als je meer informatie nodig hebt willen wij je natuurlijk altijd helpen!