Werkwijze zoekmachine optimalisatie.

Google beoordeelt websites op meer dan 200 factoren om te bepalen op welke plek in de zoekresultaten een website moet komen te staan. Die 200 factoren zijn in drie categorieën te verdelen: techniek, content en populariteit. Door aan zo veel mogelijk factoren te voldoen, krijgt je website meer waardering. Hoe meer waardering, hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan.

Google loopt niet te koop met die factoren, er is dus geen lijst beschikbaar met waar je website aan moet voldoen. Maar ervaring leert 🙂 Daarnaast ontwikkelt Google zich razendsnel. En omdat wij er dagelijks mee bezig zijn houden we alle updates nauwlettend in de gaten. Zo zorgen we dat jouw website het best presteert.

Sommige factoren zijn eenmalig te verbeteren. Sommigen nemen een langere periode in beslag. Daarom werken we met een opstartfase en een onderhoudsfase.

Op deze pagina laten we een greep uit de factoren zien die Google belangrijk vindt bij het beoordelen van je website.

Techniek

  • Is de meta title ingevuld?
  • Zijn de meta descriptions ingevuld?
  • Staat er 1 H1 op de homepage?
  • Staan er meerdere (maar maximaal 10) H2’s op de homepage?
  • Blokkeert de robots.txt de juiste pagina’s?
  • Is er een sitemap.xml beschikbaar?
  • Staan er geen gebroken links op de website?
  • Heeft elke afbeelding een ALT tag?
  • Heeft de website een favicon?
  • Staat Google Analytics geïnstalleerd?
  • Staat er CSS in de HTML-code?
  • Zijn er social media accounts gekoppeld aan de website?
  • Heeft de website JavaScript-errors?
  • Is de laadtijd onder de 2 seconden?
  • Is de code van de website anno 2018?
  • Worden video’s ingeladen vanuit de website of vanuit YouTube?

Content

Hoe meer informatie er op je website staat over het belangrijkste onderwerp, hoe meer Google jou als autoriteit ziet. En die status als autoriteit op het gebied van jouw dienst of product is belangrijk. Daarom is het belangrijk dat je zo veel mogelijk informatie deelt. Uiteraard wel relevante informatie, want je wilt wel dat je bezoekers er iets aan hebben. Je kunt denken aan pagina’s over de producten of diensten die je biedt, nieuwsberichten, blogitems, video’s, etc.

Samen content creëren

Wanneer wij met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaan, adviseren we je wat je eventueel zelf kunt doen (of kunt uitbesteden). Jij bent gespecialiseerd op jouw vakgebied, wij niet. Dus we hebben wel wat input van je nodig om goede content te kunnen creëren. Vooraf kijken we samen wat de mogelijkheden zijn en we maken een plan wie wat gaat doen. Zo kom je aan de beste content.

Zoekwoordenanalyse

Naast het creëren van content op het gebied van blogs, informatie en nieuws gaan we er ook voor zorgen dat jouw website aansluit op de zoekwoorden die het meest gebruikt worden in de zoekmachines om jouw product of dienst te vinden. Met een zoekwoordenanalyse kijken we hoe veel zoekopdrachten er per maand zijn op de relevante zoekwoorden, hoe veel concurrentie er is en welke zoekwoorden dus de meeste potentie hebben om mee aan de slag te gaan. Hoe meer zoekopdrachten, hoe beter. Hoe minder concurrenten, hoe beter. Voor de meest relevante zoekwoorden maken we landingspagina’s.

Populariteit

Populariteit is de derde – maar zeker niet minst belangrijke – categorie waarin Google websites beoordeelt. Door te kijken naar de links op andere websites naar jouw website, beoordeelt Google of je website inderdaad relevante en nuttige informatie biedt. Uiteraard kijkt Google goed naar de waarde van een website. Een link van een website zoals Nu.nl is vanzelfsprekend meer waard dan een link van een irrelevante startpagina.

Over linkbuilding

Linkbuilding is het werkwoord wat betrekking heeft op het verzamelen van backlinks voor je website. Een backlink is een link van een andere website ‘terug’ naar jouw website.

  • Hoe meer backlinks, hoe beter
  • De backlinks moeten van relevante en goede websites komen (domain authority,
  • Backlinks van social media kanalen zijn wel wat waard, maar backlinks van derden meer
  • Heel veel backlinks tegelijk oogt onnatuurlijk, dat straft Google af
  • Hoe hoger de backlink in de pagina staat, hoe meer hij waard is
  • Linkbuilding is niet makkelijk
  • Een gevarieerd linkprofiel (dus links afkomstig van verschillende soorten websites) wordt door Google gewaardeerd
  • Backlinks kopen doen we natuurlijk niet, daar houdt Google niet van. En wij ook niet 🙂

Maandelijks gaan wij aan de slag met het verkrijgen van een aantal backlinks voor jouw website. Hoe veel backlinks is afhankelijk van het aantal uren wat je bij ons afneemt. Zoals je hierboven ziet: het is belangrijk dat het goede backlinks zijn zodat je website er van groeit. Van slechte backlinks kan je website onwijs degraderen. Zelfs zo erg dat je überhaupt niet meer in de zoekresultaten staat (en een Google Penalty hebt). Dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. Ga daarom in zee met een bedrijf die kwalitatieve linkbuilding hoog in het vaandel heeft staan. Zo voorkom je problemen in de toekomst en heb je flink profijt van je verkregen ‘populariteit’.

Contact - Brandpepper