Social media

Like, deel en win acties

Geplaatst op: 16 augustus 2017 Categorie: Social media

We hadden een aantal jaar geleden een klant die allerlei accessoires verkocht voor laptops, telefoons, tablets, noem het maar op en hij had het. Hij had een Facebookpagina en wou het aantal likes omhoog halen, hij had op dat moment zo’n 250 likes. Het maakte hem niet uit hoe die likes er kwamen, als ze er maar kwamen. We zijn toen met het team bezig geweest om een win actie op touw te zetten en kwamen met het idee om een iPad weg te geven. Het is even een flinke investering, maar dat er likes bijkwamen wisten we eigenlijk wel zeker.

Twee weken nadat we de actie online hadden gegooid had hij inderdaad een boel likes erbij. Kostte hem zo’n €300 euro voor die iPad, maar had er wel zo’n 2000 likes bij. Geslaagde actie zou je denken.

Maar helaas, dat was het niet, er kwam geen enkele sale uit de like, deel en win actie. De likes die hij kreeg waren alleen maar van hebberige mensen die per se die iPad wilden winnen. Niet van mensen die oprecht geïnteresseerd waren in zijn bedrijf. Ook het meisje die de iPad had gewonnen liet daarna niks meer van zich horen. Erg jammer!

Ik zal je een aantal tips geven hoe je wel een goede geslaagde actie kan opzetten.

  1. Wees jezelf
    Zorg ervoor dat je altijd jezelf blijft en dit laat zien. Er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel websites/facebookpagina’s te vinden dus mensen hebben ook ontzettend veel keus. Door jezelf te zijn blijf je uniek.
  1. Prijs
    Waarom zou een potentiële fan/klant meedoen met de actie? Wat zit er voor hun in. Je kan een of meerdere kleine prijzen weggeven, dit werkt beter dan één grote prijs. Laat de prijs die je weggeeft met je bedrijf te maken hebben. Voor bijvoorbeeld een marketingbedrijf kun je een gratis SEO-check weggeven.
  1. Advertentie strategie
    Adverteer met je actie, hierdoor krijg je meer bereik. Op Facebook kun je targetten op interesse, leeftijd en geslacht en nog veel meer. Hierdoor kun je je specifiek richten op je doelgroep en zo meer echte fans naar je pagina leiden. En meer echte fans leidt tot meer sales.
  1. Wees eerlijk
    Wees eerlijk en oprecht naar je fans, want niemand houdt van leugenaars. En als je niet oprecht bent is dit ook gelijk een aanslag op je betrouwbaarheid en loop je het risico dat niemand je meer serieus neemt en je gelooft. En probeer dat vertrouwen nog maar eens terug te winnen.
  1. Content
    Zorg ervoor dat je goede content op je Facebook-pagina hebt staan en blijft plaatsen. Fans gaan op jouw pagina kijken om te bepalen of het wat voor hun is De content die ze dan zien moet overtuigend zijn om mee te doen met je actie. Probeer daarnaast content te bedenken die aansluit bij je actie om zo je campagne levendig te houden.