Sociale bewijskracht toepassen op je website of webshop.

Waar we het twee dagen geleden hadden over autoriteit, hebben we het vandaag over een ander principe van Cialdini. Sociale bewijskracht is wellicht het krachtigste principe van de zes. Waarom? Omdat sociale bewijskracht gebruik maakt van de mening van anderen waardoor er een vorm van mond-tot-mondreclame ontstaat. We leggen je graag uit hoe het werkt en hoe je het toepast.

Sociale druk

Als een bezoeker op jouw website of webshop aan het twijfelen is om over te gaan op een conversie, komt dit door onzekerheid. Is de website wel te vertrouwen? Zijn de producten betrouwbaar? Al deze vragen gaan door het hoofd van de consument voordat er een keuze gemaakt is om over te gaan op een conversie.

Sociale bewijskracht pas je toe door te laten zien hoeveel klanten je als koper voor zijn gegaan of wat voor beoordeling deze kopers hebben achtergelaten.

Op deze manier wek je de indruk dat je betrouwbaar bent (dat ben je natuurlijk ook) en haal je de angsten van je bezoekers weg.

Social media

Andere manieren om sociale bewijskracht toe te passen doe je via social media. Door te laten zien hoeveel likes je hebt straal je natuurlijk ook vertrouwen uit. Een like staat immers gelijk aan een aanbeveling. Wanneer je deze plug-in van Facebook toepast kunnen je bezoekers het ook zien als een van hun Facebookvrienden jouw bedrijf geliked heeft.

 

Testimonials

Een sterke toepassing van sociale bewijskracht is het gebruik van testimonials. Dit zijn reviews die bezoekers achter hebben gelaten als vast onderdeel van je website.

Zorg als bedrijf dat je beschikt over een constante toevoer van beoordelingen. Op deze manier laat je de bezoekers zien dat ze niet de enige zijn op je website omdat je over recente beoordelingen beschikt. Wanneer je moeite hebt met het verkrijgen van beoordelingen kan je kortingscodes aanbieden in ruil voor het schrijven van een recensie. Op deze manier beloon je je klanten en laat je ze nog een aankoop doen.