De vier websitebezoekers die jij in kaart gebracht wil hebben.

De vier websitebezoekers die jij in kaart gebracht wil hebben

Dat jij je doelgroep in kaart hebt gebracht, dat geloven we wel. Maar de vraag is of jij je bezoekers ook ingedeeld hebt op basis van persoonlijkheidstypen. Hier valt in veel bedrijven namelijk nog veel te winnen. Myer Briggs Type Indicator onderscheidt 16 persoonlijkheidstypes die onderverdeeld worden in 4 voorkeuren. Dit model toont voorkeuren in gedrag, waarbij er geen slechte of goede types zijn. Iedere voorkeur kijkt op zijn of haar eigen manier naar een website. Dit model laat je zien hoe de bezoeker dat doet. En laat dit nou heel handig zijn voor websiteoptimalisatie.

De vier MBTI typen

Hoe wordt het gedrag van de bezoeker bepaald? De bezoeker wordt op 4 dimensies getoetst, waarbij per dimensie 2 tegenovergestelde kenmerken worden getoond. Dit zijn de volgende dimensies met kenmerken:

  • Extravert/introvert
  • Observatie/intuïtief
  • Denken/voelen
  • Oordelen/waarnemen

Uit deze 8 kenmerken zijn 4 verschillende soorten bezoekers ontstaan:

1. De competitieve bezoeker

Deze soort bezoeker is snel. Snel in het nemen van beslissingen, snel in het leggen van verbanden en kijkt snel in je website rond. Deze bezoeker wil snel informatie, die gebaseerd is op feiten. Wanneer deze informatie duidelijk zichtbaar is, is de kans groot dat hij overgaat tot actie. Zorg er voor dat de belangrijkste feiten zichtbaar zijn, zoals levertijd, verzendkosten en prijs.

  • Houd alles overzichtelijk
  • Gebruik opsommingen in je tekst
  • Maak de belangrijste informatie gelijk zichtbaar
  • Gebruik vooral feitelijke informatie

 

 

2. De methodische bezoeker

Ook deze bezoeker is net als de competitieve bezoeker gek op feiten. Alleen onderscheidt de methodische bezoeker zich in de snelheid waarmee de feiten bekeken worden. Deze bezoeker bekijkt ieder detail en maakt daardoor weloverwogen keuzes. Je doet er goed aan om deze bezoeker uitgebreide informatie te bieden, want met een korte feitelijke opsomming is deze soort bezoeker niet tevreden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een uitgebreide productomschrijving met uitgebreide details over de product of dienst.

  • Maak gebruik van feiten
  • Geef uitgebreide beschrijvingen
  • Beschrijf details van producten of diensten uitgebreid

 

 

3. De spontane bezoeker

Dit soort bezoeker is gevoelig en gebruikt zijn of haar emotie bij het bezoeken van een website. “Wat voegt dit product toe aan mijn leven?” is een vraag die deze bezoeker zichzelf zal afvragen. Wat trekt de spontane bezoeker dan over de streep om te converteren? Kortingen en acties! Gratis verzending, gratis retourneren en een langere bedenktijd voegt meerwaarde toe voor de spontane bezoeker.

  • Geef kortingen
  • Bedenk acties
  • Geef de bezoeker een X aantal dagen bedenktijd

 

 

4. De humanistische bezoeker

De humanistische bezoeker maakt ook beslissingen op basis van emotie, maar neemt ruim de tijd voor beslissingen. Deze bezoeker is huiverig in het kopen van producten op internet, daarom is het belangrijk dat je website beschikt over keurmerken. Hiermee win je het vertrouwen van de humanistische bezoeker. Ook de inzet van upselling werkt bij deze soort klanten heel goed, omdat hierbij wordt ingespeeld op emotie. Hetzelfde geldt trouwens voor het plaatsen van reviews van andere klanten.

  • Maak gebruik van productbeoordelingen van eerdere kopers
  • Plaats beoordelingen over de webshop
  • Maak gebruik van upsell bij het uitchecken
  • Voeg keurmerken van betrouwbare instanties toe aan je website

 

 

Type bezoeker: situatieafhankelijk

Iedere websitebezoeker kan ingedeeld worden in één van deze 4 voorkeuren. Toch zal je je niet altijd naar deze voorkeuren gedragen. Het verschilt per situatie en product tot welke voorkeur je behoort. Denk daarom na of je inhoud van je pagina past bij je doelgroep aan de hand van de volgende stappen:

  1. Bepaal je doelgroep
    Ontdek wat je doelgroep online doet. Hoe ziet je doelgroep eruit? Welke producten kopen zij? Zorg dat je weet welk gedrag je doelgroep online vertoont. Google Analytics kan je hier goed bij helpen.
  2. Test je website op gebruiksvriendelijkheid
    Het belangrijkste is dat de website past bij je doelgroep. Een begeleid usability onderzoek kan je hierin inzicht geven. Voor dit onderzoek nodig je een paar personen uit je doelgroep op locatie uit. In een ideale situatie verschillen deze personen in geslacht, leeftijd, woonplaats en interesses. Laat deze personen aan de hand van vragen en opdrachten je website doorlopen. Je zal merken dat er verschillende voorkeuren worden uitgesproken, wat jou weer nieuwe inzichten geeft. Een usability onderzoek kan je aan de hand van verschillende tools doen:
  • A/B testing: test welke pagina het beste converteert door de helft van je websitebezoekers naar pagina A te verwijzen en de andere helft naar pagina B. Hier zijn verschillende tools voor beschikbaar die dit automatisch regelen.
  • Eyetracking: Een eyetrackmachine meet welke oogbewegingen de bezoeker maakt. Een ‘heatmap’ laat je naderhand zien wat de belangrijkste punten op het scherm zijn voor de bezoeker.
  • Flitstesten: Deze methode komt overeen met eyetracking. Een ‘heatmap’ laat zien waar de bezoeker op klikt.
  • Hardop nadenken methode: Een simpele, maar effectieve methode waarbij de bezoeker vertelt welke acties hij of zij uitvoert op de website.

Blijf op de hoogte

Zodra je een goed beeld hebt wat jou doelgroep online doet, is het belangrijk om te blijven monitoren, optimaliseren en evalueren. Gedrag is een factor die onderhevig is aan verandering. Blijf je daarom verdiepen in het gedrag van je bezoeker door het gebruiken van tools zoals Google Analytics.

Afbeelding Kristen Vink

Kristen Vink

Ik werk als junior online marketeer bij Brandpepper. Momenteel ben ik mij in alle takken van het vak aan het verdiepen zodat jouw marketingcampagnes het best mogelijke resultaat behalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *