Wat is een conversiepercentage?.

Wat is een conversiepercentage?

Geplaatst op: 20 april 2016 Categorie: Woordenboek, Zoekmachine optimalisatie

Met een conversie wordt aangegeven dat er een bepaald doel is bereikt op de website. Dit kan inhouden dat er bijvoorbeeld een contactformulier is ingevuld of dat er iets is verkocht. Het conversiepercentage is het aantal conversies ten opzichte van het totaal aantal bezoekers. Dus stel dat jouw website 200 bezoekers heeft en je hebt 5 ingevulde contactformulieren. Dan heeft je website een conversiepercentage van 2,5%.

Is het conversiepercentage een vast getal?

Nee. Zie hieronder.

Hoe verander je het conversiepercentage?

Het conversiepercentage van een website blijft vaak ongeveer gelijk wanneer je niets aan de website veranderd. Dus vaak kun je ervan uit gaan dat je bij 500 bezoekers dan 17-18 conversies hebt met een conversiepercentage van 2,5%. Dit percentage kan minder of meer worden naarmate je de website aanpast. Hoe meer je aan de behoefte van de bezoeker voldoet, hoe hoger je conversiepercentage wordt. In dit artikel (…) heb ik beschreven hoe je de werkbaarheid van je website of webshop kunt verbeteren.

Wat is een gemiddeld conversiepercentage?

Een gemiddeld conversiepercentage is er niet, want er zijn onwijs veel factoren die een rol spelen bij converterende bezoekers. Bijvoorbeeld je aanbod, de concurrenten, de vormgeving, de teksten, noem maar op. Het beste is om je conversiepercentage van de website steeds te vergelijken met de periode ervoor als je iets hebt aangepast, met als doel dat het een steeds hoger percentage wordt.

Hoe meet je het conversiepercentage van je website?

Het conversiepercentage van je website meet je het gemakkelijkst met behulp van Google Analytics. Dat doet Google als volgt. Stel je hebt een webshop. Dan geef je in Google aan dat elke bezoeker die op de bedankpagina komt een conversie is. Ook met een contactformulier werkt het zo. Je stuurt de bezoekers na een succesvol ingevuld contactformulier naar een bedankpagina. Het aantal bezoekers op die bedankpagina wordt door Google geteld als succesvolle conversie.