Je website optimaliseren voor voice search.

Je website optimaliseren voor voice search

Met voice search geef je een gesproken opdracht aan een zoekmachine. Bijvoorbeeld via je Chrome browser. Maar ook via ‘persoonlijke assistenten’ zoals Siri op je Apple.

Afgelopen week kreeg ik het afstudeerverslag van – tegenwoordig onze collega – Pieterjan te lezen. PJ benoemde de ontwikkeling van voice search. En toen bedacht ik dat dat een leuk onderwerp is om eens uitvoerig toe te lichten. Ik citeer:

“Volgens Google maken gesproken zoekopdrachten al 20 procent uit van alle mobiele zoekopdrachten, waarbij 55% van alle tieners al dagelijks iets met zijn stem opzoekt (Sterling, 2016).”

Ik zie ze echt niet tegen hun telefoon praten

Misschien is het wel generatiegebonden, maar het is mij nog nooit opgevallen dat iemand tegen z’n telefoon praat. Dat zorgde ervoor dat ik er eens goed op ben gaan letten. En warempel. Ik hoorde zowaar iemand een adres opzoeken door zijn telefoon te vragen hoe of wat. In ieder geval: time for a change, want de cijfers spreken boekdelen!

De verwachting is dat in 2020 de helft van ALLE zoekopdrachten gesproken zijn (Comscore).

De statistieken zeggen genoeg

Google maakte in 2014 bekend: 55 procent van de Amerikaanse tieners (tussen 13-18) gebruikt dagelijks voice search. Dat was al 4 jaar geleden. Vorig jaar zei een CEO van Google dat 20 procent van de zoekopdrachten via stemopdracht zijn gegaan. De helft van deze opdrachten wordt vanuit huis gedaan. Op dit moment is de foutmarge van Google 8 procent. Twee jaar geleden was dat 25 procent.

Waarom gebruiken we voice search?

(bron: Frankwatching)

Voice search in je SEO strategie

  • Een gesproken zoekopdracht wordt anders geformuleerd dan een getypte zoekopdracht. Een gesproken zoekopdracht gebruikt veel vraagwoorden: wie, wat, waar, welke, hoe, waarmee, etc.
  • Bij gesproken zoekopdrachten wordt in hele zinnen geformuleerd in plaats van steekwoorden.
  • De zoekintentie van de opdracht wordt een stuk duidelijker. Bij steekwoorden wordt soms alleen één term genoemd, zoals ‘mobiele telefoon’. Bij een gesproken opdracht wordt bijvoorbeeld genoemd: “ik wil mijn iPhone 7 laten repareren”. Door het natuurlijke taalgebruik wordt de context duidelijker.

Dus:

  1. Actualiseer je zoekwoordenonderzoek. Waar zoeken je potentiële klanten op? Hoe kun je ze bedienen?
  2. Pas je website aan op relevante zoekwoorden! Zorg voor veel content.
  3. Stel featured snippets in. Zo kom je makkelijker bovenaan Google te staan.
  4. Lokale zoekresultaten worden steeds belangrijker omdat de voice search zoekopdrachten drie keer zo vaak lokale antwoorden behoeven: “Waar is het beste Griekse restaurant?” Ik noem maar wat.
  5. Vergeet Bing niet. Veel persoonlijke assistenten gebruiken Bing als achterliggende zoekmachine.

Hoe kom je aan die zoekopdrachten?

Daar zijn natuurlijk tools voor! ?

Een toffe tool is Answer the Public. Ik heb een teckel, dus vergeef me de zoekopdracht.

Answer the Public geeft per zoekvraag (waar, wat, hoe, etc.) een reeks zoekopdrachten die relevant zijn. Ook in het Nederlands. Door deze vragen op je website te beantwoorden kom je een heel eind wat betreft het vullen met content.

Afbeelding Kim Stein

Kim Stein

Met ruim 10 jaar ervaring in het vakgebied ben ik een echte online marketeer, in hart en nieren! Samen met m'n team zorg ik voor het beste resultaat bij onze klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *