Wie is je doelgroep? Het nut van persona’s….

Wie is je doelgroep? Het nut van persona’s…

Geplaatst op: 15 januari 2017 Categorie: Conversieoptimalisatie, Websites

Een goede website ontstaat met de doelgroep als uitgangspunt. Immers: je hoeft niet zelf naar je website te kijken om te weten hoe je bedrijf in elkaar steekt.

Daarom is het belangrijk om vooraf je doelgroep te bepalen

Want als je weet wie de doelgroep van je website is, is het ook een stuk gemakkelijker om je website op te zetten. Je weet immers ‘voor wie je het doet’. En dus welke informatie en mogelijkheden je moet bieden.

Hoe meer je nadenkt over je toegevoegde waarde voor je bezoeker, des te groter zal het succes zijn dat je met je website boekt.

Bezoekers komen op verschillende manieren op je website

Bijvoorbeeld via je nieuwsbrief, via links van andere websites, via de e-mail, via social media of via – een van de belangrijkste kanalen – zoekmachines. Wanneer ze landen op je website, proberen ze hun weg te vinden naar de informatie of producten die ze nodig hebben. En daarom is het belangrijk om als website-eigenaar te weten wat ze zoeken. Want dan kun jij je ontwerp laten aansluiten op het doel van je bezoeker. Iemand die namelijk in Google zoekt naar je bedrijfsnaam gecombineerd met ‘adres’ wil graag op de contactpagina uitkomen. Maar iemand die via zoekmachines komt, die kent je bedrijf nog niet en wil weten wat je USP’s zijn en wat je voor bedrijf bent. Terwijl een bekende via social media op zoek is naar de laatste nieuwtjes. Als je weet waar je bezoeker naar op zoek is, dan kun je hem en haar de juiste informatie bieden. En daarom is het belangrijk dat je je doelgroepen in kaart brengt.

Iedere bezoeker is uniek, maar je kunt ze grotendeels rangschikken.

Doelgroeponderzoek, duur?

Een duur doelgroeponderzoek is niet altijd voor elk bedrijf geschikt. Voor de bakker op de hoek is het financieel bijvoorbeeld niet aantrekkelijk, maar wel ontzettend interessant. Wil jij je doelgroep toch in kaart brengen? Gebruik dan persona’s, een oude techniek uit de reclamewereld.

Een persona, hoe werkt dat?

Toen we vroeger klein waren speelden we graag riddertje, politieagentje, doktertje of koning en koningin. Door fictief in de huid van een ander te kruipen verkennen we de mogelijkheden. Zo ervaar je het perspectief van een ander. Met persona’s doe je eigenlijk precies hetzelfde. Een persona is een fictieve vertegenwoordiger van je doelgroep. Gecreëerd door jou. Je schetst een profiel: zo echt mogelijk, maar toch fictief. Zo kunnen we ons inleven in de behoeften en voorkeuren van de doelgroep.

Stap 1: bepaal je doelgroep

Bepaal wie je belangrijkste doelgroepen zijn. Verzamel alle kennis die je maar kunt verkrijgen. Zijn het vooral Mercedes-rijdende VVD’ers? Of fietsende studenten die Grolsch als voorkeur hebben? Per doelgroep werk je 1 of 2 persona’s uit.

Stap 2: geef ze een naampje

Elke persona krijgt een naam, een leeftijd, geslacht, hobby’s, demografisch profiel. Zo wordt je persona een stuk persoonlijker waardoor je je er gemakkelijker mee kunt identificeren. Geef elke persona een gezicht, door er een foto bij te zoeken (bijvoorbeeld in google). Daarnaast is het belangrijk dat je de rol tussen je persona en je product beseft. Waarom zou je persona jouw product willen gebruiken? Dit geeft je weer inzicht in je eigen USP’s.

Geef je creativiteit de ruimte!

Stap 3: laat hem (of haar) niet meer gaan

Een persona is niet alleen handig bij het ontwerpen van je website, maar ook bij nieuwe keuzes over strategie, functionaliteit of design. Neem telkens je persona bij de hand en bedenk wat hij of zij ervan vindt. Zo neem je besluiten waar je bezoekers blij van worden. En dat komt de website ten goede.

Persona’s worden ouder

Onthoud wel: persona’s gaan niet onbeperkt mee. De wereld is continu in beweging, zo ook je persona’s. Denk aan nieuwe technieken, nieuwe ontwikkelingen, nieuwe sociale netwerken, gedrag, etc.