Zoekmachine adverteren

Uitgebreidere kwaliteitsscore in Google AdWords

Geplaatst op: 29 mei 2017 Categorie: Internet marketing, Zoekmachine adverteren

Google heeft onlangs een aantal verbeteringen doorgevoerd in de kwaliteitsscore in Google AdWords. De kwaliteitsscore geeft een indicatie van de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s. De update zorgt ervoor dat je als adverteerder meer inzicht hebt in de kwaliteitsscore en tijd en kosten bespaart.

Waarom een hoge kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore stimuleert adverteerders om een advertentie te maken van hoge kwaliteit. Het is een cijfer van 1 tot en met 10 dat AdWords per zoekwoord geeft. Hoe hoger de kwaliteit van de advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s, hoe hoger de kwaliteitsscore. Een hogere kwaliteitsscore vertaalt zich vervolgens in hogere advertentieposities in Google en lagere kosten per klik.

Wat is er veranderd?

Voorheen kon je de verschillende onderdelen van de kwaliteitsscore bekijken door op met je muis op de tekstballon te gaan staan (zie afbeelding hieronder). Het optimaliseren van de verschillende onderdelen was via deze werkwijze erg omslachtig en kostte veel tijd. Gelukkig heeft Google dat nu aangepakt.

Kwaliteitsscore Adwords

Sinds de update kan ieder onderdeel van de kwaliteitsscore in een kolom aan het overzicht toegevoegd worden (zie afbeelding hieronder). Hierdoor kun je de drie onderdelen klikfrequentie (CTR), advertentierelevantie en ervaring op de landingspagina gemakkelijker rangschikken. Onderdelen die minder presteren zijn makkelijker te herkennen, zodat je ze kunt verbeteren. Ook kun je de kolommen eenvoudig toevoegen aan een rapport.

AdWords

Historische gegevens

De update maakt het ook mogelijk om de kwaliteitsscore uit het verleden te bekijken. Handig, aangezien je hierdoor kunt zien of specifieke aanpassingen een positief effect hebben gehad. Je kunt de data ook per dag segmenteren voor een gedetailleerder resultaat. Houd er echter wel rekening mee dat de historische data niet verder teruggaat dan 22 januari 2016.

Weet waar de kansen liggen

Door de nieuwe mogelijkheden bespaar je tijd en kosten doordat alle onderdelen overzichtelijk worden weergegeven. Weet welke onderdelen slecht presteren en verbeter ze om een hogere kwaliteitsscore te behalen. Bekijk daarnaast ook de cijfers uit het verleden om te beoordelen of jouw inspanningen het gewenste resultaat hebben gehad op de prestaties van je campagnes.