Zoekmachine optimalisatie

Niet elke website klaar voor online marketing

Geplaatst op: 26 mei 2017 Categorie: Internet marketing, Websites, Zoekmachine adverteren, Zoekmachine optimalisatie

De meeste bedrijven hebben tegenwoordig een website. En hoe meer bezoekers een website heeft, hoe beter. Want tegenwoordig is een website niet meer alleen een visitekaartje, maar het functioneert soms als volwaardig marketingkanaal.

Meer bezoekers met online marketing

Online marketing is de manier om meer bezoekers naar je website te krijgen. Maar niet elke website is klaar voor online marketing. Want wat als je website niet aansluit bij de wensen van je bezoeker? Stel dat er bijna niemand contact opneemt? Stel dat je maandelijks 500 bezoekers hebt, maar niemand kan het contactformulier vinden? Of nog erger: er staat geen contactformulier op je website. Dan heeft investeren in online marketing geen zin. Want meer bezoekers is fijn, het moet echter wel meer opleveren.

Het conversiepercentage verhogen

Wanneer een website of webshop (bij veel bezoekers) een conversiepercentage heeft van 1% of minder is het belangrijk dat er bij aanvang van het marketingproject wordt gekeken hoe dit percentage verhoogd kan worden. Soms is het met hele eenvoudige oplossingen te fixen: bijvoorbeeld door USP’s in beeld te brengen, door het contactproces te optimaliseren, door conversiebuttons te plaatsen of door beoordelingen op de website te zetten. Maar soms zijn er ook grotere aanpassingen nodig, omdat de website bijvoorbeeld technisch niet meer goed functioneert of grafisch achterloopt op de huidige ‘normen en waarden’ van een website.

Opstartfase

Onze marketingtrajecten bestaan uit een opstartfase en een onderhoudsfase. Dat houdt in dat we bij aanvang al kijken waar we de website qua conversie kunnen verbeteren. Dat komt de resultaten ten goede. Stel dat je je conversiepercentage kunt verdubbelen (van bijvoorbeeld 0,8% naar 1,6%). Dan wordt je marketingbudget in een handomdraai twee keer zoveel waard. En levert je website meer op! En dat is natuurlijk precies de bedoeling.

Tijdens de marketingcampagne

Maar ook tijdens de marketingcampagne houden we nauw in de gaten of je nieuwe bezoekers ook daadwerkelijk converteren. En als dat niet het geval is hebben we een hoop middelen om te zorgen dat ze dat wel doen. Bijvoorbeeld concurrentieonderzoeken en A/B testen. Samen zorgen we voor het beste resultaat. Want dan is het een win-winsituatie voor iedereen!