Zoekwoordenonderzoek.

Zoekwoordenonderzoek

Geplaatst op: 18 augustus 2016 Categorie: Internet marketing, Zoekmachine optimalisatie

Wanneer je wilt starten met zoekmachine optimalisatie (SEO), dan is de eerste stap die we samen met jou doen een zoekwoordenonderzoek. Dit zorgt voor een goede basis van een online marketing campagne.

Tijdens een zoekwoordenonderzoek houden we rekening met de volgende zaken:

  • Waar zoeken mijn bezoekers op?
  • Welke zoekwoorden gebruiken ze?
  • Met welke intentie zoeken ze?

Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intypen in zoekmachines als ze ergens naar op zoek zijn. Dit kan één woord zijn maar ook een combinatie van verschillende woorden. Wanneer wij een zoekwoordenonderzoek doen dan brengen wij dit overzichtelijk in kaart.

Breed onderzoek

Het maken van een gedegen zoekwoordenonderzoek kost tijd maar is ook erg belangrijk. We starten met het maken van een overzicht van de basistermen. Een basisterm bij een webshop in kussens is bijvoorbeeld “kussens”. Deze term zal je vinden wanneer je op je eigen webshop zoekt, maar ook op die van concurrerende webshops. Ook maken we gebruik van diverse hulpmiddelen om de basistermen zo goed mogelijk in kaart te brengen. Een voorbeeld van zo’n tool is de Google Keyword Tool.

De zoektermen specificeren

Wanneer we de basistermen op een rijtje hebben staan kunnen we op zoek gaan naar de daadwerkelijke zoekopdrachten. Deze worden gevormd door de basis zoekterm te vervormen naar bijvoorbeeld meervoud/enkelvoud of het verkleinwoord. Denk hier bijvoorbeeld aan “kussen” of “kussentje”. Daarnaast kan je ook een bijvoeglijk naamwoord toevoegen aan de zoekterm, bijvoorbeeld “stoffen kussen” of “leren kussen”. Dit kan vervolgens ook weer gecombineerd worden, bijvoorbeeld “stoffen kussentje” of “leren kussentje”. Laatste mogelijke optie voor een zoekopdracht kan een zin zijn waarin je basisterm naar voren komt, bijvoorbeeld “kussen online samenstellen” of “online kussen kopen”. Dus een zoekterm met een koopintentie.

Bepalen van de juiste zoekwoorden

Vervolgens kijken we hoe vaak er op de verschillende zoektermen wordt gezocht. En natuurlijk hoeveel concurrenten er per zoekwoord zijn. Door deze getallen tegen elkaar af te wegen kunnen we kijken op welke zoektermen jij de meeste kans maakt om in Google te scoren. Vervolgens bespreken we samen met jou onze strategie. Samen werken aan een goede vindbaarheid!